Tillbaka

Satsar på e-handeln efter rekordartad jul

2020-12-17
av Kalle Laxgård
Foto: Ylva Sundgren

Ett dramatiskt tryck på företagets e-handel har fått SF-bokhandeln att stänga Stockholmsbutiken på förmiddagarna. Detta så att medarbetarna ska kunna packa ordrar.

– Senaste tio dagarna har vi säkert ökat långt över 200 procent, säger vd Maths Claesson.

Ett normalt år drar flaggskeppsbutiken i Gamla stan in den stora delen av försäljningen till SF-bokhandelns lilla koncern. Men 2020 är inget normalt år.

Gamla stan är inte bra för butiksägare just nu, konstaterar Maths Claesson. Folk håller sig borta.

– Men vi kompenserar det, inte helt, men till stor del med dramatiskt ökade beställningar på vår e-handel, fortsätter han.

Under alla år har e-handeln snarast fungerat som ett komplement till de fysiska butikerna. Något centrallager har SF-bokhandeln inte, istället plockas alla böcker från själva Stockholmsbutiken.

Nu har det rekordartade e-handelstrycket pressat företaget att tvingats tänka om.

För att ha en chans att hålla löftet till kunderna om paket innan jul, har SF-bokhandeln tvingats stänga butiken i veckan. Istället för att öppna klockan 10 på dagarna har dörrarna låsts upp först vid 14 under tisdagen och onsdagen, samt klockan 12 på torsdagen.

– Vi behövde göra det så vi kan forsa runt och plocka de ordrar som vi måste, utan att ”besväras” av kunder, säger Maths Claesson och fortsätter: 

– Vi måste prioritera att vara där kunderna är, och kunderna är just nu på e-handeln – inte i butik. Så märkligt har det blivit för oss.

Siffrorna säger att e-handeln i år säljer mycket mer än butiken i Gamla stan i julhandeln. Hittills i december är utvecklingen upp 125 procent.

– Men de senaste tio dagarna har vi säkert ökat långt över 200 procent.

Har folk blivit sura för att ni inte haft öppet när ni ska haft öppet?

– Folk har varit väldigt förstående. Vi har till och med fått glada tillrop på Facebook och i mejl. En och annan har säkert stått ute på gatan och varit sur och gått. Men samtidigt var det tomt i butiken i förra veckan, trots att det är julhandel. Så det var ett rätt lätt beslut att stänga på förmiddagarna.

Kommer det nya kundbeteendet finnas kvar efter pandemin, tror du?

– Ja och nej. I vår lilla värld har vi fått nya kunder som provat vår e-handel och som förhoppningsvis är nöjda. Vi har tidigare sett e-handeln som ett komplement. Nu kommer vi styra över e-handeln till att bli en egen resultatenhet med krav och egen budget. Men med det sagt vågar jag ändå tro att det kommer att gå bra för våra butiker.

Maths Claesson väljer att se positivt på situationen, säger han.

– Det är ju någonstans bra med kris, för det sätter fingret på svaga punkter och ger incitament att sätta i gång ett förändringsarbete. Nu inser många som jobbar här att vi inte kan ha det såhär. Att som e-handel ha lagret i butik, det håller inte. Det måste göras om.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.