Tillbaka

Specialbutiker på Internet för de små

1997-06-19
av SvB
När Barbara Frerichs startade sin Read USA på American Online 1991 och erbjöd 2 000 titlar var folk glada att det överhuvudtaget gick att köpa böcker via datorn. Men nu ska de levereras direkt, helst komma direkt ut ur skärmen, säger hon till Publishers W

edan stora spelare som Amazon.com och B&N gett sig in i leken och börjat priskonkurrera, gäller det att i brist på storlek vara smart.
    Read USA har skaffat sig en grupp av samarbetspartner med hemsidor för olika intressen, allt från fonder till motorsport. Åt var och en av dem har hon skapat en liten specialdesignad bokhandel. Nu kommer 40 procent av hennes försäljning från de 10 utlokaliserade filialerna, resten står butiken hos American Online för. Men snart är det omvända roller. Bara i år ska hon och hennes 16 anställda öppna ytterligare 25 specialbutiker på nya webplatser.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.