Tillbaka

Språkkurser succé när världen krymper

1998-04-30
av SvB
Språkkurser på cd-rom ser ut att bli en succé. Det är en form av multimedia där datorn kommer till sin fulla rätt som outtröttlig lärare. Och med betydligt fler finesser än kassettkurserna.

elegrafen och senare telefonen dök upp var det många som fruktade att järnvägen skulle slås ut. Ingen skulle ju längre behöva resa. Vi vet att det blev tvärtom. Ju mer telekommunikationen krymper världen, desto mer lockas vi att besöka människor och platser i verkligheten. På samma sätt ersätter varken virtual reality-hjälmar eller Internet resandet, de befordrar det. Framför allt gör Internet det billigare att resa - vi hittar de billigaste biljetterna, når turistinformation direkt från källan och kan boka rum via hotellens hemsidor. Språkkunskaper

Men det finns en sak som tekniken inte ändrat på ännu: Vi måste lära oss att tala och förstå minst ett främmande språk och vill vi komma främmande kulturer och dess invånare närmare räcker det inte med engelskan. Nu utmanas på allvar kassettkurserna av de betydligt mer spännande och rikare efterföljarna på cd-rom-skiva.
    Succén för interaktiva reseguider på cd-rom har inte överraskande uteblivit, men för språkprogrammen ser det betydligt ljusare ut. Det är en form av multimedia där datorn kommer till sin rätt som outtröttlig lärare. Flera program kan till och med bedöma uttalet med hjälp av taligenkänning, till skillnad från Linguaphone-kurserna på kassett som låter var och en vara sin egen domare.
    Framför allt är det en form av multimedia som passar bra bland bokhyllorna och mycket riktigt är det just bokhandeln jämte varuhusen som är leverantörernas favoritåterförsäljare. I år förväntas försäljningen av språkkurser på cd-rom-skiva för vuxna att hamna på i runda tal 20 miljoner kronor i konsumentledet, exklusive moms, vilket motsvarar 2-3 procent av den totala multimediamarknaden inklusive spel.
    Leverantörer och handlare spår en försäljningsökning i takt med övriga "seriösa" multimediakategorier, alltså runt 25-30 procent. Även priset ligger i nivå med övriga cd-rom-titlar, 350-500 kronor.
    Åhléns City i Stockholm säljer ett hundratal enheter i veckan, enligt Henrik Persson, multimediainköpare. 40 av dem hör hemma i Levande Böckers serie Ett-tu-tre med för närvarande fem språk. När innevarande räkenskapsår tar slut i juni, räknar Levande Böckers marknadschef Carl-Axel Svensson med att ha sålt totalt ungefär 15 000 språkkurser på cd-rom-skiva. I den siffran ingår även Levande Spanska och Levande Franska.
    En annan storsäljare är Bonnier Multimedias serie English+, företagets första lokaliserade produkt, vars olika delar såldes i totalt över 12 000 exemplar 1996 och 7 000 1997. Det inkluderar skolversionen English Discovery.
    Young Genius¹ Träna-serie, ett av de få svenskutvecklade programmen, har sålts i sammanlagt 5 000-8 000 exemplar sedan windowsversionen släpptes i september förra året. Programmet passar både vuxna och ungdomar, men enligt YG:s vd Josef Mazcnik, är den övervägande delen användare högstadieelever. Det flesta andra leverantörer som vuxna som sin huvudsakliga målgrupp, om det inte är frågan om uttalade barntitlar som exempelvis Bonniers Språk för små nybörjare. Stort urval

IQ Media har på ett knappt år sålt ungefär 5 000 enheter ur sin serie Talk Now/Lär Dig om totalt 26 språk, där exempelvis engelskan står för drygt tusen enheter, svenskan för drygt hälften så mycket, grekiskan och ungerskan för ett par hundra och ett språk som thailändska för ett trettiotal enheter.
    Wendros, en leverantör som mest förknippas med spel, säljer bra av sin Talk to Me. MS Language Systems, ett företag som i huvudsak lever på fortbildning av företagens anställda, marknadsför främst två produkter mot konsumentmarknaden, Rosetta Stone som inkluderar sex språk och engelskakursen Langmaster.
    De flesta program vänder sig till nybörjare och följer dem förbi högstadienivån.
    - Det saknas bra uppfräschningskurser för den som en gång har lärt sig språket, säger Niklas Burman på Åkerbloms bokhandeli Umeå som har avsatt en hel hyllsektion för språkkurser på cd-rom-skiva.
    Han efterlyser också bättre innehållsförteckning på kartongerna så att kunderna vet att programmet de köper ligger på rätt nivå.
    Mats Högberg på Wettergrens bokhandel ser gärna titlar som följer skolans kursplaner. Men i övrigt tycks alla vara överens om att kvalitén på titlarna är bra, och att taligenkänningen (gäller främst Levande Böckers titlar) fungerar bra.
    Det finns även alternativ för den som föredrar livs levande lärare, men ändå vill sitta vid datorn. För ett år presenterade det svenska och tillika världens största privata språkutbildningsföretag, EF, sin Internetsatsning Englishtown (www. englishtown.com). Nu är den i full drift och räknar dagligen in ett tusental besökare från hela världen. Där kan man anmäla sig till lärarledda konversations- och skrivkurser i engelska. Medlemmar kan chatta, få handledning av infödda engelsklärare dygnet runt, skaffa sig brevvänner och handla böcker och cd-rom-produkter som språkäventyret Planet Arizona.
    Men mest kända är kanske EF ändå för sina språkresor som lockar bland annat 30 000 svenska ungdomar varje år. För nog finns det mening med att framför skärmen bli lärd, men det är resmålet som är mödan värd.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.