Tillbaka

Starka finansiärer bakom bokus.com

1997-08-22
av Fredrik Lindberg
I största hemlighet har en storsatsning på en ny internetbokhandel förberetts under sommaren. Förra veckan öppnade bokus.com, med en titeldatabas med 1,5 miljoner svenska, amerikanska och engelska titlar.

kom projektet står Lundaförläggarna Kajsa Leander och Ernst Malmsten, som ansvarar för marknadsföringen, och en grupp investerare. Jerker Nilsson, fram till i april marknadschef på Bibliotekstjänst, har tillträtt som vd för Bokus AB.
    Verksamheten uppges sysselsätta ett 25-tal fast anställda i en 250 kvadratmeter stor lokal i centrala Lund. därutöver finns kontor i London för att sköta inköp och logistik och representation i New York. Kontorschef i Lund är Helena Holmqvist, närmast från Studentlitteratur. Betjäning via telefon utlovas dygnet runt. Jan Gradvall, bland annat krönikör i Expressen, har engagerats på halvtid som redaktör för en elektronisk litteraturtidning på hemsidan. De senaste månaderna har ett femtiotal studenter skrivit in kurslitteratur från landets samtliga högskolor för en virtuell studentbokhandel.
    De som köper böcker utlovas leverans till dörren inom fem dagar. Avtal har träffats med transportgiganten UPS och Posten logistik OLC. För att klara logistiken uppges även Posten ha tagit utvecklingskostnader. Böckerna flygs in via Kastrup till postens anläggning i Arlöv.
    Finansmannen Dag Tigerschiöld, från företagsgruppen Björkman Tigerschiöld och bland annat suppleant i Kinneviks styrelse, samt Mikael Karlsson, vd i skånska dataföretaget Axis, har tidigare satsat pengar för att rädda det skuldtyngda förlaget LeanderMalmsten. De finns även bland finansierärerna till bokus.com. Tigerschiöld, som är bokus styrelseordförande, har till Svenska Dagbladet uppgivit att det är frågan om privata pengar och att Kinnevik inte är inblandat. Förutom Leander, Malmsten och Jerker Nilsson ingår även Gert Blomén, vd i Scandinavian Merchant Group, i styrelsen:
    - Vi är en grupp finansiärer som känner varandra och som ägnar oss åt riskkapital-placeringar, främst med anknytning till ny teknologi, säger Blomén.
    Att den amerikanska förebilden, börsnoterade Amazon.com, rapporterar stora förluster varje kvartal till följd av bittert priskrig med Barnes&Noble, bekymrar varken Blomén eller Jerker Nilsson.
    - Det gäller att vi snabbt kan få upp en stor volym så att vi kan bära våra fasta kostnader. Vi ska vara billiga, men främst konkurrera med servicegrad och snabba leveranser, säger Nilsson.
    Med 25 eller fler fast anställda innebär det att ni ska sälja för åtminstone 700 000 kronor i månaden för att enbart täcka lönerna?
    - Ja, så är det, säger Nilsson, men vill av konkurrensskäl inte gå in närmare på vad som krävs för att projektet ska vara i hamn ekonomiskt.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.