Starka reaktioner på Adlibris kampanj
Under hela onsdagen har Adlibris vigt sin startsida åt en enda bok: Deckarstjärnan Camilla Läckbergs nya Vingar av silver, som släpps i dag. Som en del i kampanjen sände Adlibris dessutom en exklusiv författaruppläsning ur boken vid lunchtid.
Adlibris pr-ansvariga Elias Vieglins var inte orolig över att någon skulle störa sig på kampanjen, när SvB intervjuade honom under onsdagsmorgonen.
– Jag tror inte det är någon större fara att andra förlag reagerar negativt på detta. Det är en dag vi gör detta och alla böcker finns hos oss.
Men att kampanjen inte skulle väcka kritik var ett felaktigt antagande.
Inte minst att parterna i samarbetet, Bokförlaget Forum och Adlibris, båda ingår i Bonnierkoncernen.
– Sällan har Bonniers totala dominans på bokmarknaden visualiserats tydligare än idag. Idén i sig är inte usel, men att de gör det med Adlibris är osmakligt, säger Simon Brouwers, vd och förläggare på Mondial.
Även Jonas Axelsson, förlagschef på Polaris, är upprörd. Han reagerar på attityden från Adlibris, och menar att företaget borde ha informerat övriga förlag i förväg om kampanjen.
– Vi vet alla att Camilla är den mest lästa författaren i Sverige och har varit så i många år. Att premiera det medan vi andra bara ska sitta stilla i båten och vara glada för de smulor vi får, är väldigt långt från den bransch jag kom in i för 30 år sedan.
Adlibris själva jämför kampanjen med den man hade för David Lagercrantz första Millennium-bok, man sålde e-bokversionen för 9 kronor på en fejk-hackad sajt.
Jonas Axelsson påminns om när Akademibokhandeln för ett antal år sedan instiftade ett pris som gick till en Norstedtsförfattare. På den tiden ingick båda företagen i KF-koncernen.
– Det blir ett självmål. En sådan arrogans. Det är klart att det är hyperkänsligt att det är en författare som tillhör Bonnierförlagen som får den här möjligheten av återförsäljaren. Det är mer än fräckt.
Ytterligare en aspekt av reaktionerna handlar om världsläget. I och med coronakrisen grepp om den fysiska bokhandeln har allt fler kunder sökt sig till e-handeln, visar den officiella veckostatistiken för bokförsäljningen.
Det i sig riskerar att minska fönstret för många böcker.
– I dessa tider, när folk inte går till bokhandeln utan nätet är det ställe man köper böcker, känns det märkligt att utesluta alla andra förlag och titlar även under en begränsad tid, säger Madeleine Lawass, försäljningschef på Piratförlaget.
Men inte bara förlag stör sig på den Läckberg-täckta startsidan. I sociala medier uttrycker även Adlibris kunder missnöje med upplägget.
– Det ser för djävligt ut. Jag hade tänkt köpa ett par böcker, men jag står över. Och ej, det var inte Läckberg, skriver en användare på Twitter.
Enligt Adlibris pr-ansvariga Elias Vieglins har försäljningen av andra böcker är Vingar av silver varit hög under dagen. Vid lunch hade Adlibris sålt andra titlar för dubbelt då mycket som samma timmar förra året, säger han.
Läs intervjun med Adlibris här.
Vad tyckte du om artikeln?