Tillbaka

Starka reaktioner på slopade prisgrupper

2022-04-14
av Kalle Laxgård
Anna Austin.
Foto: Pressbild / Ylva Sundgren

Upprördheten i handeln är stor efter Bonniers initiativ att skrota systemet med pocketprisgrupper. Oron är stark för att formatet kan skadas.

– Jag vill inte att ett format ska dödas av ett förhastat beslut, säger Fredrik Axegård, vd på Pocketgrossisten.

Rösterna är tydligt kritiska när SvB ringer runt till branschen.

– Jag kan rakryggat säga att jag inte är nöjd, säger Anna Austin, kategorichef för Akademibokhandeln och Bokus.

Beskedet att Bonniers ska slopa de traditionella pocketprisgrupperna har hon många åsikter om.

– Det kommer väldigt plötsligt, i stort sett utan någon dialog. Bara det tycker jag är intressant. Sedan menar Göran (Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen reds anm.) att det inte behöver vara kritiskt om prispunkten kryper upp över hundralappen. Men jag tror att det kan vara det, givet att pocketen till stor del är ett impulsdrivet grab and go-format.

I dag är den högsta prisgruppen i regel L, med ett f-pris på 41 kronor. Länge har steget att i handeln gå över hundralappen för en pocketbok setts som ett allvarligt hot mot formatets överlevnad av många. Det har ansetts så dramatiskt att återförsäljare hellre kapat sina egna marginaler än att gå över gränsen vid senaste höjningarna av f-priset.

Nu vill Bonniers höja f-priset till 44–45 kronor, något Göran Wiberg motiverar med kraftigt ökande produktionskostnader. Han säger också till SvB att reformen med slopade prisgrupper ska utformas tillsammans med handeln.

Redan i dag har Akademibokhandeln några få titlar i prisgrupp M, med f-pris 44, enligt Anna Austin en kategori som skulle kunna användas istället vid prishöjningar istället för att riva upp prisgruppsstrukturen. Men om kedjan vid kommande höjning tar beslut om konsuentpriser över hundralappen, vill hon avvakta med att uttala sig om.

– Jag kan tycka att det är lite respektlöst att återförsäljaren förväntas ta marginalsmällen för att hålla det under hundralappen. Men vi ska göra vad vi kan för att vi inte ska behöva gå över, säger hon.

 

Även Fredrik Axegård, vd på Pocketgrossisten, är starkt kritisk till Bonniers utspel.

– Ingen återförsäljare av pocket kan tycka att det här är en bra idé. I förlängningen riskerar det att döda ett format som är otroligt populärt, säger han.

Både Fredrik Axegård och Anna Austin pekar på prisgruppernas fördelar. De effektiviserar hanteringen – utan dem tvingas handeln prismärka miljontals pocketböcker manuellt. De håller också nere priserna, vilket förstärker konsumentens bild av ett lågprisformat. I nästa led gör det att pocketen blir ett ”rekryteringsformat” av nya läsare och kan ge nya författare chansen, då läsare vågar testa okända namn.

Allt det kan Bonniers nu slå i spillror, menar Fredrik Axegård.

– Man undrar ju lite hur man ser på det fysiska formatet och den fysiska handeln. Är de inte så intresseranta längre? Det är ett nonchalant tillvägagångssätt att inte involvera övriga återförsäljare och förlag innan man beslutar att genomföra det med kort varsel.

På frågan hur man nu ska går vidare, hänvisar både Anna Austin och Fredrik Axegård till dialog i branschen.

– Vi måste sätta oss ner och komma fram till något slags konsensus. Jag hoppas att man skjuter på det här och att vi kan prata ihop oss över gränserna – återförsäljare och förlag, för att hitta det bästa för helheten, säger Fredrik Axegård.

 

En annan som oroar sig över beskedet är Torbjörn Elbe, försäljningschef på Pocketshop.

– Prisgrupperna har hjälpt till att både hålla nere och hålla ihop priserna. Utan dem finns det en uppenbar risk att de drar i väg, säger han.

Samtidigt är det allra viktigaste just nu att lyfta blicken för att se helheten, menar han.

– Pocketens historiska framgång bygger på pris, bredd i utgivningen, kvalitet och lättillgänglighet. Ett argument jag hört några gånger nu är att den svenska pocketboken är billigast i Europa. Det används som argument för att höja priserna. Jag skulle faktiskt vilja vända på det: Det är väl något att värna om?

Torbjörn Elbe anser priserna måste sättas i sitt sammanhang.

– Det finns väl inget annat land där det streamas så mycket som i Sverige. Ofta är det den jämförelsen som våra kunder gör. Pocketbokens grej har alltid varit att få läsovana människor att komma till bokhandeln – och det borde man väl värna, inte ta bort någon av framgångsfaktorerna.

Att världsläget pressar upp produktionspriserna är en sak, säger Torbjörn Elbe. Men det finns andra saker förlagen borde göra innan de rör pocketpriser och slopar prisgrupper.

– De behöver inte ge ut så mycket pocketböcker till exempel. Det finns en stor överutgivning. Man kan också satsa på ett attraktivt mellanformat.

 

Pocketboken har tuffa år bakom sig försäljningsmässigt. Under pandemin har volymer flyttat över från fysisk bokhandel till nätet. Där är priserna lägre och behovet av att prismärka obefintligt – således berörs nätaktörerna också mindre av slopade prisgrupper och höjda priser.

I ett sms till SvB skriver Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, att så länge utgivningen och marknadsföringen av böckerna är tillräckligt bra, ser han inte skrotningen av prisgrupperna som något problem.

– Jag ser det som en naturlig evolution av formatet där alla delar av värdekedjan behöver säkra en lönsam affär och dynamik som andra format. Med det sagt är det konsumenternas betalvilja det kommer att handla om eftersom vi kommer reflektera alla typer av prishöjningar sannolikt i utpriserna.

Problematiken gäller således främst den fysiska handeln. Men det är inte bara de stora pocketåterförsäljarna som är kritiska till Bonniers initiativ.

Annika Hellman, bokhandlare i Saltsjöbadens bokhandel, medlem i Ugglan, är tydligt upprörd.

– Jag fattar inte ens vad Göran Wiberg säger! ”För att vi måste höja priserna”, säger han. Men vad är det som gör att man inte kan höja priserna på en bokstav? Det är väl inget som säger att en bok som heter K måste ha ett inpris på 38 kronor och inte 41? Förklara det för mig!

Han menar att hela systemet med prisgrupper är förlegat och att det blir mer flexibelt om man prissätter fritt.

– Då måste vi själva ju stå och märka varenda jävla bok! Nä, jag tycker att det här är skitdåligt.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.