Tillbaka

Stora leveransproblem hos Bokus

2019-10-29
av Kalle Laxgård
Överst på sajten, en banner som upplyser kunderna om förseningarna.
Foto: Skärmdump Bokus

Ett nytt lagersystem skulle göra Bokus leveranser snabbare. Men barnsjukdomar hos Förlagssystem gör att kunderna nu istället får vänta länge på sina paket.

I början av oktober gick Bokus över till ett nytt lagerhanteringssystem. Bytet gjordes i samarbete med Förlagssystem, som sköter nätbokhandelns logistik, och målet var att snabba upp interna processer och därmed också ge Bokus kunder snabbare leveranser.

Istället har det hittills blivit precis tvärtom.

– Det nya systemet innebär också ett nytt sätt att arbeta för Förlagssystem och där har intrimning till nya processer tagit lägre tid än förväntat. Det innebär att vi inte levererar med de ledtider som vi brukar, säger Maria Edsman, vd på Bokhandelsgruppen.

Förseningarna gäller samtliga köp som görs via Bokus. Konsekvenserna för kunderna är de uppenbara.

– Att de inte får sina leveranser när de vill ha dem, säger Maria Edsman. Det tar mycket längre tid än normalt. Nu har vi justerat ledtiderna på sajten, men till en början förvarnade vi inte om det. Så det har lett till att en hel del kunder har haft synpunkter. För oss är det oerhört angeläget att komma tillbaka till våra normala ledtider och sedan förbättra oss från det så fort vi bara kan. Det är trots allt för att bli bättre vi gjorde bytet.

I dag lyser en röd banner med ordet ”leveransförseningar” högst upp på Bokus startsida. Hur många kunder som drabbas av förseningarna kan Maria Edsman inte säga.

– Men det är många. Vi har otroligt många kunder på Bokus varenda dag och alla berörs.

Det är Black Friday om en månad. Kommer problemen vara lösta till dess?

– Det förutsätter jag. Jag vill att det ska vara löst långt innan dess.

Frågor om hur det ska gå till hänvisar Maria Edsman till Förlagssystem. När SvB når vd Pär Nilsson betonar han att Förlagssystem tillsammans med Bokus utvecklat ”ett helt nytt och unikt system”.

– Och det är klart, när man startar upp får man alltid vissa driftstörningar, säger han.

Enligt Pär Nilsson krävs två saker för att komma till bukt med problemen. Dels att vidareutveckla det nybyggda systemet.

– Och att vi både lär oss jobba i det och att vi tillsätter resurser vid vissa flaskhalsar. Men vi är på god väg så jag är inte orolig.

Enligt honom kommer man ha jobbat i kapp de försenade utleveranserna ”i början, mitten av november”.

– Vi tar in på backloggen nu, säger han.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.