Tillbaka

”Storytel lämnar lite grann på walk over”

2021-05-21
av Kalle Laxgård
Shadi Bitar och Niclas Sandin.
Foto: Pressbild / Sara Mac Key

Så kommenterar Bookbeat och Nextory det nya samarbetet mellan Storytel och Spotify.

Att Spotify-lyssnare med ett Storytel-abonnemang inom kort får tillgång till ljudbokstjänstens katalog i Spotify-appen fick stor uppmärksamhet under torsdagen.

Parternas nya avtal gäller i alla länder Storytel verkar i, i dagsläget 24, och innebär att företaget kommer närmare världens över 400 miljoner Spotify-kunder.

Men samarbetet är knappast oväntat, säger Niclas Sandin, vd för konkurrenten Bookbeat.

– Det kommer inte som jätteöverraskning direkt. Det diskuteras ju rätt mycket var den här marknaden är på väg.

Niclas Sandin hänvisar till Spotifys pågående satsning på både podcasts och ljudböcker, där tjänstens uttalade ambition är att bli den enda ljudtjänsten människor behöver. Under senaste året har det spekulerats i hur ljudbokssatsningen ska ta sig uttryck.

– Frågan är hur det här påverkar respektive bolags kärnaffär på sikt, säger Niclas Sandin. Vad jag kan utläsa av informationen som givits kommer Spotify att erbjuda ljudböcker till dem med Storytel-konto, men man kommer inte att tjäna några pengar på det. Då är frågan vilken den långsiktiga poängen för Spotify är med att erbjuda den typen av lösning, istället för att köpa direkt från förlagen och skapa en affär av det.

För Storytels del verkar det nya partnerskapet betyda en strategiförändring, menar Niclas Sandin.

– Utifrån informationen som de givit blir de lite mer av en grossist av ljudböcker som förlag har skapat, snarare än sin app, med innehåll och sättet de presenterar innehållet. Det är ett steg bort ifrån det de gjort hittills: att skapa en kundupplevelse. Nu blir det Spotifys uppdrag att skapa den.

Hur förändrar det här konkurrensen för er?

– Utan att veta vad den långsiktiga effekten blir så stärker detta till viss del vår position när det gäller användarupplevelsen i appen. Det är en del av vår kärnaffär som vi vill använda för att många kunder ska välja oss. Här lämnar Storytel lite grann på walk over och låter istället en tredje part sköta det. Det är för tidigt att säga hur många av Storytels kunder som kommer att lyssna via Spotify-appen, men det är ett strategiskifte i alla fall, från att ha fokus på användarupplevelsen i sin egen app.

På konkurrenten Nextory säger grundaren och vd:n Shadi Bitar att det är svårt att se vilken lång- eller kortsiktig påverkan marknadsledarens nya samarbete kommer att få.

På frågan om han blev förvånad svarar han:

– Samarbeten görs hela tiden av alla bolag. Samarbetar med en annan aktör gör vi alla dagligen. Så det är inte förvånande.

Men i den kombinationen – det är ändå två stora parter i vår bransch?

– Jag har också stora partners. Jag har ingen insyn i hur deras samarbete ser ut, så det är svårt att spekulera i vad det får effekter, säger Shadi Bitar.

Också Niclas Sandin menar att det återstår att se vilken betydelse det får att Storytel snart länkas samman med Spotifys hundratals miljoner lyssnare i världen. Det återstår även att se vad det betyder för konkurrensen ljudbokstjänsterna emellan.

– Det är svårt att se vilka incitament Spotify har till att pusha folk att skaffa ett Storytel-konto, eftersom de inte tjänar pengar på det. Spotify driver ju också sin egen ljudbokssatsning. De har anställt en head of audiobooks, de vill förvärva rättigheter och i Tyskland konkurrerar vi redan med dem, där har de redan mycket ljudböcker. Så det blir intressant att se hur bolagens strategier kombineras, säger Niclas Sandin.

I en intervju med SvB säger Daniel Johansson, musikbranschforskare på Linnéuniversitetet att han tror att både Spotify och Storytel har mycket att vinna på partnerskapet. Han ser heller inte att det är omöjligt att Spotify kommer att vilja köpa in sig i Storytel. Du kan läsa intervjun här

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.