Tillbaka

Storytels momsmiljoner till förlagen

2019-05-14
av Per PeKå Englund

Storytel kommer lägga pengarna från den sänkta digitalmomsen på ökade ersättningar till författare och förlag. Enligt Svensk Bokhandels beräkningar handlar det om 100 miljoner kronor om året till revenue share.

Det är i vd:s kommentar i Storytels kvartalsrapport som nyheten avslöjas.

Jonas Tellander skriver där att den digitaliseringsprocess som bokbranschen genomgår är en källa till oro. Och att intäkten per lyssnad bok sjunker i takt med att Storytels genomsnittskund ökar sin konsumtion.

Därför sänks inte priset på abonnemangen. Istället väljer Storytel att ”gynna de författare som skapar innehållet i vår tjänst”, skriver Jonas Tellander.

–Vi har lyssnat på branschen och tagit det här beslutet. Det känns bra att förlagen och författarna blir vinnare när digitalmomsen sänks, säger Jonas Tellander till Svensk Bokhandel.

Hur mycket pengar handlar det om?

–Det blir ungefär arton procent ytterligare i intäkter, säger Jonas Tellander.

Svensk Bokhandels beräkningar visar att det handlar om över 100 miljoner kronor om året:

Den 1 juli sänks digitalmomsen från 25 till 6 procent. Storytels vanligaste abonnemang kostar 169 kronor i månaden. Den sänkta momsen innebär alltså 24 kronor per abonnent och månad.

Storytel skriver i kvartalsrapporten att man har cirka 370 000 kunder i Sverige. På ett år belastas varje abonnemang således med 288 kronor mindre i moms – det vill säga en sammanlagd summa på över 106,5 miljoner kronor till potten.

Var det ett svårt val att inte sänka priset till kund istället?

–Vi har tagit 169 kronor sedan vi startade för tolv år sedan. Under den tiden har vi gått från 1000 till 140 000 titlar i tjänsten. Det är helt rätt att prioritera författarna. Jag tycker inte det känns så dumt med revenue share en dag som idag, säger Jonas Tellander. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.