Tillbaka

Storytels rapport för andra kvartalet 2019

2019-07-05
av Natassa Karamouzis
Jonas Tellander
Foto: Theresia Jatta Kölin

Under andra kvartalet på 2019 hade Storytel 887 500 betalande abonnenter. Det är en ökning på 53 200 kunder jämfört med årets första kvartal.

Med denna ökning befäster Storytel därmed sin position som marknadsledare för abonnerande digitala ljud- och e-bokstjänster i Norden och norra Europa, och överträffar dessutom den prognos om 880 000 betalande abonnenter som tidigare lämnats. Den årliga intäktstillväxten uppgår till 37% utefter att streamingsintäkterna för andra kvartalet 2019 kom in på 320 MSEK och inte 313 MSEK som hade prognostiserats.

I Norden kom streamingintäkterna in på 276 MSEK i jämförelse med prognosen som låg på 270 MSEK. Antalet betalande abonnenter under andra kvartalet 2019 i Norden ökade till 669 200, vilket motsvarar 9 200 mer än vad som prognostiserats. Även Storytels familjeabonnemang, som lanserades i slutet av 2018, har gått över förväntan. Den årliga abonnenttillväxten i Norden uppgick till 26%.

- Vi har sett en fortsatt stark tillströmning av kunder under kvartalet - inte minst på den nordiska marknaden - och vårt nya familjeabonnemang har mottagits väl. Från juli månad sänks den digitala bokmomsen i Sverige, Norge och Finland vilket ger oss möjligheter att vässa vårt kunderbjudande och på samma gång, tack vare vår revenue share-modell med förlagen, förbättra intjäningen för författarna, säger Storytels VD Jonas Tellander.

I genomsnitt uppgick antal abonnenter i segmentet Non-Nordic till 218 300 abonnenter, vilket är en ökning på ungefär 30 000 betalande abonnenter i jämförelse med första kvartalet 2019. Prognosen låg på 220 000 abonnenter. Den årliga abonnenttillväxten uppgick till 140%. I linje med prognos uppgick streamingintäkterna i segmentet Non-Nordic till ca 44 MSEK under andra kvartalet 2019.

- Vi är glada och ödmjuka inför att se en stark abonnent-tillväxt samtidigt som Storytels universum av läs- och lyssnarupplevelser expanderar både geografiskt och i relationen med kunderna. Att Storytel överträffar prognosen för perioden ger oss både kraft och fart in i det tredje kvartalet som kommersiellt sett är den starkaste perioden på året för vår bransch, säger Jonas Tellander.

Storytel har under kvartalet lanserat i Tyskland, vilket är dess 17:e marknad. Dessutom har det aviserats etablering i både Sydkorea och Brasilien för 2019. Sedan den 14 juni är Ztory-appen introducerad i Sverige och via den får man tillgång till digitala prenumerationer på över 700 populära magasin och dagstidningar.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.