Tillbaka

Svenska förlag avvaktande till Apples läsplatta

2010-01-28
av Sara Djurberg
Foto: Alla pratar om Apples Ipad.
Blir Apples hajpade Ipad ett genombrott för digitala böcker? Svenska förlag och e-boksdistributörer är osäkra. Multimediaplattan öppnar stora möjligheter för bilderböcker och fackböcker i färg, tror flera, men den bakgrundsbelysta skärmen är inte optimal för läsning.

t börja med är Ipads inbyggda bokhandel Ibookstore bara tillgänglig i USA.

”Nu blir läsplattorna överflödiga” utropades det på bloggar, twitter och tidningssajter efter att Apples vd Steve Jobs i går presenterat läsplattan – medan andra var ljumma i sitt mottagande och menade att Ipad är en förvuxen Iphone utan wow-faktor.

 Med Apples pekskärmsdator kan man spela spel, surfa, lyssna på musik, se på film – och läsa böcker med e-bokläsaren Ibook. Applikationen lanseras som en lättanvänd digital bokhylla där man enkelt kan ladda ner en bok från Ibookstore och öppna den genom att peka på den.

Bokhandeln Ibookstore backas upp av fem av världens största förlag: Hachette, Simon & Schuster, Penguin, Macmillan och HarperCollins. Random House har än så länge valt att stå utanför, men talespersonen Stuart Applebaum säger till Bookseller att förlaget ”välkomnar Ipad och Ibooks-applikationen och ser fram emot fortsatta samtal om hur vi kan arbeta tillsammans”.

Priset på Ipad är satt till 500 dollar (3 700 kronor) och uppåt. Hur många titlar som ingår i Apples bokhandel är däremot än så länge oklart. Böckerna i Ibookstore uppges kosta mellan mellan åtta och 15 dollar – men till en början är Ibookstore bara tillgänglig i USA.

Magnus Nytell, chef för Bonnierförlagens digitala utgivning, tycker att pekdatorn ”ser fantastisk ut”, men han är inte säker på hur bra den är som läsplatta.

– Det är en underhållningsmaskin varav böcker är en ingrediens. Det återstår att se om bokläsarna tycker att det är en perfekt maskin för läsning. Jag tror att den har förutsättningar, men det beror också på hur Apple lyckas med Ibookstore och vilken affärsmodell blir. Priset är helt klart imponerande.

Om intäktsfördelningen är densamma som i Itunes, det vill säga 70 procent till innehållsleverantörerna och 30 till Apple, är det ”absolut tänkbart” att Bonnierförlagen vill teckna avtal med Apple, enligt Magnus Nytell.

– Apple har inte tagit kontakt med oss. Det får bli en dialog, men affärsvillkoren måste vara de rätta, säger Magnus Nytell.

Det faktum att Apple valt det öppna epubformatet gör det enkelt för svenska förlag att bidra med innehåll.

– Jag är försiktigt entusiastisk. Apple slår sig för bröstet för att man kan läsa böcker i epubformat i Ipad; det är en öppnare och mer tilltalande lösning än läsplattor som är låsta till ett format och en återförsäljare. Om Ipad är kompatibel med epub på samma sätt som Itunes och Ipod är kompatibelt med mp3-filer öppnar det för en enkel hantering av e-böcker, säger Py Söderström, vd för e-boksdistributören Elib.

Mattias Boström, produktionsansvarig på Piratförlaget:

– Epubformatet gör det lätt för oss att ordna innehåll och vi vill självklart vara med på det här. Men just nu betyder Ipad inte så mycket för den svenska bokbranschen eftersom IBooks-funktionen bara är tillgänglig i USA, det tar ju kanske tid att få ordning på avtalen.

Men han är inte övertygad om att Ipad slår ut andra läsplattor:

– Den bakgrundsbelysta skärmen är inte behaglig för ögonen om man läser länge, men det är egentligen min enda brasklapp. Den är säkert jättehäftig för handböcker eftersom den är i färg.

– Det är framför allt en multimediamaskin, men det är ett stort fokus på Ibooks och det är intressant, säger han.

Mattias Boström funderar på om Piratförlaget ska göra en egen bokapplikation till Ipad.

– Varför inte göra egna applikationer om Ibookstore bara är tillgänglig i USA? Vi ska prata om det med Elib – om det blir att förlagen gör egna applikationer eller att man gör något tillsammans vet jag inte.

Klas Fjärstedt, webbansvarig på Norstedts:

– Kindle känns otroligt ointressant nu, den är bara tio dollar billigare än Ipad och kan bara användas till läsning. Jag tror det är därför e-bokläsare inte slagit igenom hittills. Med Ipad har man ”internet i sin hand”, som Steve Jobs sa, med allt vad det innebär, säger han.

Apples pekdator kan öppna nya marknader för e-böcker, tror Klas Fjärstedt:

– Apple har sålt tre miljarder appar, det är en gigantisk marknad. Ipad är kanske allra mest intressant för bilderböcker, det öppnar en helt ny marknad för till exempel bilderböcker för barn. Men den upplysta skärmen gör att den inte är helt optimal för läsning. Jag kan inte svara för om Norstedts har pratat med Apple, men Ipad är otroligt intressant. Jag tror vi får se massor av appar i olika former som kan addera värde till läsningen, som Nick Caves bok förra året, där man fick en film med boken.

Magnus Nytell tror att Ipads avsaknad av e-ink-teknik, som gör upplevelsen mer lik läsning av en pappersbok, kan bli ett hinder för den att slå igenom som läsplatta.

– Batteritiden är annan jätteviktig aspekt; Ipad klarar tio timmar, medan andra läsplattor klarar betydligt längre tid. Däremot gör färgskärmen att den har fantastiska förutsättningar för bilderböcker och fackböcker, till exempel kokböcker, säger Magnus Nytell.

Steve Jobs lyfte under presentationen fram att Ipad lämpar sig även för läroböcker. Ipad börjar inom kort säljas i USA, men kommer inte till Europa förrän i sommar.

Läs även Våg av e-bokläsare

Kommer Apples pekdator/läsplatta innebära genombrottet för e-böcker? Rösta här

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.