NYHETER

Tyska bokjätten satsar på pop up för engelska böcker

En annan av Thalias butiker

Det är inte bara i Sverige som engelska originalböcker blivit ett fenomen. Även tyskarna märker av en kraftigt ökad efterfrågan.

Publicerad Senast uppdaterad

Tidigare i år rapporterade tyska branschtidnngen Buchreport hur intäkterna från engelska böcker i landet på tre år vuxit från 3,1 till 4,5 procent av den totala bokförsäljningen. Precis som i Sverige är trenden i hög grad driven av Booktok, och för skönlitterära böcker hade andelen av omsättningen vuxit från 2,5 till 5 procent av totalen under samma tid.

För att möta utvecklingen öppnar därför landets ledande bokhandelskedja Thalia nu för första gången en egen pop up-butik för endast engelska böcker. Butiken ligger i köpcentret Mall of Berlin och blir 200 kvadratmeter stor och ska sysselsätta sex anställda.

– Efterfrågan på engelskspråkiga böcker är hög just nu i våra bokhandlar, och särskilt i internationella miljöer som Berlin, konstaterar kedjans försäljningschef Johannes Brancke i en kommentar till Buchreport.

Den nya pop up:en ligger alldeles intill en av Thalias vanliga bokhandlar, skriver tidningen. Kedjan har gjort sig känd i landet för att satsa just på pop up-butiker, bland annat har man tidigare öppnat en särskild manga-boklåda. Även om kännetecknet för pop up-butiken är att den är tillfällig meddelar Thalia att horisonten för den nya är längre än vanligt: Butiken ska hålla öppet i minst två år.

Powered by Labrador CMS