Tillbaka

"Vi vill ta bort alla hinder"

2020-06-26
av Kalle Laxgård
Foto: Sara Mac Key

Bonnierägda Akademiska bokhandeln lanserar ett flerårigt program för att lyfta barns läsning. 

Aktiviteter i butikerna, sänkta priser och bildningsevents står på agendan

Magnus Brundin, vd och ordförande för Akademiska bokhandeln i Finland, medger att det nya programmet bär likheter med Akademibokhandelns initiativ Läsborgarmärket som lanserades för några år sedan.

– Men det är inte en kopia utan mer en variant som vi tycker passar bra för oss, säger han.

De senaste åren har Akademiska bokhandeln tappat försäljning, inte minst på barn- och ungdomssidan, säger Magnus Brundin. Ett segment som annars klarat sig bättre i Finland än bokmarknaden i stort.

– Syftet med det här är att visa att vi är med på barnsidan. Det ska inte finnas något skäl att inte välja oss när man köper barnböcker. Vi har det största utbudet i Finland och vill ta bort alla hinder.

Programmet består av två delar: En ekonomisk och en bildningsmässig. Till den ekonomiska hör att butikskedjan erbjuder alla medlemmar i Akademens vänklubb 20 procent rabatt på samtliga barn- och ungdomsböcker. Redan när rabatten smyglanserades för ett par veckor sedan märktes en omedelbar effekt på försäljningen, säger Magnus Brundin.

Utöver det inkluderar programmet också aktiviteter och event i butikerna som ska kretsa kring böcker och dess karaktärer. Alla barn får också ett stämpelkort där de efter tio stämplar, motsvarande tio lästa böcker, får en gåva.

– Vi försöker göra roliga saker utifrån utgivningen. Vi har startat ett flerårigt program både för att vi ska sälja mer böcker men också för att läsning ska bli en mer naturlig del av vardagen för fler barn, säger Magnus Brundin.

Aktiviteterna ska primärt ske i samarbete med fem utvalda förlag: Otava, Wsoy, Schildts & Söderströms, Förlaget M och svenska Bonnierförlagen.

I höst sker den riktiga lanseringen, då även bildningsdelen ska finnas på plats. Även där kommer Akademen att ha samarbetspartners, olika barnfokuserade institut som i dagsläget ännu är hemliga.

– Man kan tänka sig att vi bjuder in lärare, bibliotekarier, förskollärare för att prata om hur man pratar om läsning och skapar intresse för läsning. Det kommer förmodligen vara våra samarbetsorganisationer som driver detta, i våra butiker, säger Magnus Brundin.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.