Tillbaka

Visst dömer vi boken efter omslaget

2020-02-11
av Kristian Lönner
Foto: Sara Mac Key

En ny studie visar att en boks omslag och inte minst titel har stor betydelse för om konsumenternas intresse ska fångas, rapporterar Publishers Weekly.

Närmare 4 000 bokköpare och mer än 50 boktitlar ingick i online-studien som genomfördes av Codex Group. Ett tydligt resultat var att Amazon Publishing lyckades bäst med att fånga konsumenternas intresse. Åtta av de tio mest klickade böckerna var formgivna av förlaget, skriver Publishers Weekly.

Att titel och omslag fungerar ihop samt att börja arbeta omslaget direkt när boken antas är två framgångsfaktorer som lyfts fram av Courtney Dodson, creative director på Amazon.

– Omslaget måste fungera för alla inblandade. Det är en rigorös process med massor av feedback, säger hon till Publishers Weekly.

Ett intressant resultat var att titeln verkade ha större betydelse än själva omslaget. För två av de tre populäraste böckerna uppgav deltagarna att det var titeln som fångade deras intresse.

– Folk som köper och läser böcker älskar ord. Ingenting fängslar dem som ett starkt budskap framfört genom en unikt utformad titel, undertitel eller textrad, säger Peter Hildick-Smith, chef på Codex Group, till Publishers Weekly.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.