Tillbaka

Waterstones sätter boken främst

2010-06-04
av Lars Schmidt
Waterstones byter centraliserade inköp och ensidiga satsningar på bästsäljare mot ökade lokala inköp och fler titlar i butikerna. Priset på boken ska inte längre stå i fokus.

Efter flera års sviktande ekonomi och förlorade marknadsandelar har Waterstones nya vd Dominic Myers stakat ut kedjans nygamla riktning. Waterstones ska åter bli en kedja där »böckerna i sig« är huvudsaken.

– Det avspeglar sig i en rad satsningar – skräddarsytt utbud, mer tilltalande butiker och lokala topplistor, sa han vid ett tal för cirka 200 förläggare i slutet av maj.

Dominic Myers menar att Waterstones butiker måste bli mer spännande och »definitivt mer intressanta för kunderna«.

Med start i sommar ska kedjans butiker designas om. Logotypen är omgjord och en ny slogan lanseras: »Feel Every Word«, känn varje ord.

Waterstones bryter upp den gamla inköpsorganisationen som drevs av kampanjtänkande. Tim Watson, ny produktchef, dömde tidigare i månaden, i en intervju i The Bookseller, ut den gamla inriktningen för att den »inte tog till vara passionen, auktoriteten och expertisen« i företaget.

Nu ger man åter de enskilda butikerna möjlighet att bestämma över en stor del av sina inköp. Bland annat ska en tredjedel av de exponerade titlarna bestämmas lokalt.

– Vi är den sista fackbokhandeln och ompositioneringen ska visa att det är precis det vi lever upp till, sa Tim Watson.

Han pekade också på att tillväxten under senare år kommit i de 5 000 mest populära backlisttitlarna.

– Uppenbarligen gick en stor del av den försäljningen till Amazon, men hur mycket gick till dem för att vi inte lyckades? Jag tror att vi kan slå tillbaka rätt bra, sa Tim Watson.

Titelbredden ska inte bara baseras på försäljningssiffror, utan också på kunskap, enligt fackboksansvarige John Lewis.

– Om vi bara hade bästsäljare i lager så skulle vi inte ha annat än böcker om hur man bakar muffins. Ska vi lyckas som bokhandlare måste vi kombinera alla sorters böcker.

Waterstones kommer att fokusera mer på att själva driva försäljning, främst med hjälp av rekommendationer och personalens egna tips. Priset kommer inte längre vara huvudfokus. Däremot behåller man »köp tre, betala för två-erbjudandet«.

 

Dubbel yta för e-böcker
* Water­stone’s har sålt 700 000 e-böcker och 60 000 e-boks­läsare sedan september 2008. Nu fördubblas säljytan för e-boksläsare i kedjans 300 butiker.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.