Nytt år, nya kläder

I din hand håller du just nu det sista numret av Svensk Bokhandel med det utseende vi har haft i sex år. Från och med nummer 1 2015 kommer tidningen att ha en helt ny form. Innehållet kommer att vara sig tämligen likt, så trogna läsare kommer att känna igen sig.

Publicerad

I din hand håller du just nu det sista numret av Svensk Bokhandel med det utseende vi har haft i sex år. Från och med nummer 1 2015 kommer tidningen att ha en helt ny form. Innehållet kommer att vara sig tämligen likt, så trogna läsare kommer att känna igen sig.

Men alla artiklar kommer att paketeras och presenteras på ett nytt och förhoppningsvis mycket mer aptitligt sätt. Tanken är att den nya formen ska förmedla att vi är en affärstidning i kulturvärlden och vi vill visa för våra läsare att Svensk Bokhandel är nödvändig som verktyg för dig i branschen. Särskilt i dessa omvälvande tider. Du kommer verkligen att ha användning för tidningen i ditt jobb framöver.

Men detta är inte det enda som händer. I början av nästa år kommer vi också att lansera en ny hemsida som ska vara enklare, lättare att läsa på alla plattformar och mycket snyggare.

Allt för att du som läser ska uppskatta denna tidning ännu mer.

I det här numret har vår reporter Niklas Strömberg åkt till Danmark för att undersöka hur det går för branschen där. Bättre än förr, men inte bra, kan man säga. Danmark drabbades av finanskrisen på ett helt annat sätt än Sverige gjorde och mellan 2008 och 2013 tappade de danska förlagen omkring 4 procent av omsättningen varje år. I dag har det stabiliserats men på en mycket lägre nivå än tidigare, med en total omsättning på motsvarande cirka 2,5 miljarder kronor.

En sak som danskarna ser positivt på är e-boksförsäljningen, som i dag står för 15,5 procent av den skönlitterära försäljningen – och spås öka. Mycket tack vare prenumerationstjänsten Mofibo, som lanserades i Sverige i höstas.

I tider då det kan se mörkt ut på den svenska förlagshimlen är det viktigt att titta på länder som gått igenom krisen och är på väg ut på andra sidan.

Vi har kanske de tyngsta åren framför oss, men om man får tro Philip Jones, chefredaktör på Bookseller, behöver det inte bli det stålbad många väntar sig. Många hade helt enkelt inte insett hur »anpassningsbara gamla pengar« kan vara, skrev han nyligen i en krönika. Enligt Philip Jones har de brittiska förlagen behållit kontrollen över innehållet och författarna och det gör dem i dag starka gentemot Google, Amazon och Apple. Och det skiljer bokbranschen från film- och musikvärlden, där distributörerna också blivit producenter i stor utsträckning.

Nu laddar vi på SvB inför 2015 med nytt utseende och nya krafter och önskar er alla en riktigt god jul med mycket härlig läsning.

 

Powered by Labrador CMS