Oanade möjligheter – för dem som kan

En gång i månaden får jag hem erbjudanden från en matvarubutik jag har medlemskort i. Det är aldrig något jag är intresserad av. Mina föräldrar däremot, som har kort i en annan kedja, får erbjudanden helt baserade på sina senaste inköp och kan alltid använda sina kuponger till något. Man kan tycka att det känns obehagligt att vara övervakad. Men det är också ganska skönt att få det man vill ha lite billigare.

Publicerad

En gång i månaden får jag hem erbjudanden från en matvarubutik jag har medlemskort i. Det är aldrig något jag är intresserad av. Mina föräldrar däremot, som har kort i en annan kedja, får erbjudanden helt baserade på sina senaste inköp och kan alltid använda sina kuponger till något.

Man kan tycka att det känns obehagligt att vara övervakad. Men det är också ganska skönt att få det man vill ha lite billigare.

I det här numret har vi ett stort reportage som jag är lite extra stolt över och som ligger mig extra varmt om hjärtat. Metadata och den enorma potential som ligger i dess användningsområde intresserar mig nämligen något oerhört.

När branschen endast jobbade med träböcker och fysiska återförsäljare slutade vi producera metadata kopplat till boken samma dag som den publicerades; då bestod den i princip av titel, författare, ISBN, sidantal och pris.

I takt med att konsumenter letar efter och hittar de böcker de vill köpa på internet måste metadatan utvecklas hela tiden. Och den måste vara kopplad till den produkt som den beskriver.

– Vi ska använda metadata för att främja upptäckt, sa Brian O’Leary från konsultbyrån Magellan Media på seminariet Metadata Goes Global under bokmässan i Frankfurt.

Metadata ska finnas för att hjälpa kunderna att hantera det överflöd av böcker som finns där ute i dag. Och du som förläggare ska använda den för att de ska hitta just din bok.

Om du lär dig att hantera din metadata, att uppdatera den vartefter och lägga till så mycket info som möjligt om dina titlar, kommer du både att kunna kontrollera din försäljning och öka den markant. En undersökning gjord av Nielsen BookScan i januari i år visar att titlar med »enhanced«, alltså utökad, metadata sålde i genomsnitt 55 procent mer än de med bara den mest basala, som titel, ISBN etcetera.

Förutom att metadata hjälper läsaren att hitta just din bok, hjälper den kundgenerade meta­datan dig att hitta just dina läsare. Musik­tjänsten Spotify erbjuder sina artister och skivbolag utförlig information om vilka som lyssnar på deras låtar. Exempelvis trodde rapparen Jay-Z länge att hans största publik i England bodde i London, men Spotify visade att majoriteten av de som lyssnade på honom i England bodde i Manchester. Alltså la han sin turné­premiär där i stället.

Näthandeln, och i förlängningen även förläggarna, kan få reda på exakt var läsarna bor, när de handlar, när de läser, vad de köper för andra saker. Det ger enorma möjligheter till att erbjuda sina läsare exakt det som de vill ha – eller det som de ännu inte vet att de vill ha.

 

Powered by Labrador CMS