Stordalen-effekten

PeKå Englund om Stordalens påverkan.

Publicerad

Kalle Laxgårds text om Strawberry och Petter Stordalen är höstens måsteläsning.

Hur tänker hotellmiljardären när det gäller förlagsverksamheten? Vad kommer han att hitta på i Sverige de närmaste åren?

Vi ser redan en Stordalen-effekt på marknaden.

Det har hänt massor sedan Strawberry i en gryningsräd värvade Karin Linge Nordh, Anders Sjöqvist och Sara Lindegren från Forum i februari.

Det tog bara några dagar innan Bonnierförlagen presenterade ett jätteförlag – en sammanslagning av Bonnier Fakta och Forum – som skulle omsätta 300 miljoner och bli absolut störst.

Planerna fanns redan innan Strawberrys krigsförklaring. Men snabbheten i presentationen får anses vara en så kallad Stordalen-effekt.

Norrmannen utlöser inte processerna – men hans närvaro i Sverige snabbar på dem.

Raggandet på bestsellerförfattare hade redan börjat när Petter Stordalen kom hit. Jo Nesbøs, Christoffer Carlssons och Anders Roslunds övergångar från Piratförlaget till Bonnierförlagen är bara några exempel på det.

Men när också Petter Stordalen började ragga trissades förskotten upp från höga nivåer till gigantiska, även om Strawberry ända tills i måndags – då det blev klart att Ninni Schulman lämnar Forum för Strawberry – fått nobben av alla etablerade bestsellerförfattare.

Camilla Läckberg har skrivit på för fler böcker på Forum. David Lagercrantz stannar på Norstedts. Alex Schulman lämnade Bookmark, men gick till Albert Bonniers förlag. Emelie Schepp ska lämna HarperColllins för Norstedts.

Men någon måste ju skriva nya Millennium-serien, eftersom jag utgår från att Stordalen får rättigheterna. Det återstår dock att se vem det blir.

Det här är tacksamma nyheter att skriva om, men det mest intressanta för att mota Stordalen i grind sker på ett strukturellt plan.

Nystartade Romanus & Selling är ett sätt att ha ett litet personligt, snabbfotat förlag som tar egensinniga beslut. Slår det väl ut kommer vi att få se flera små personligt nischade förlag med Bonniers styrka i ryggen.

Lösningen med att David Lagercrantz startar Brave New World Agency tillsammans med Jessica Bab Bonde, jobbar tätt ihop med Norstedts Agency och delar på provisionen för utlandsförsäljningar är också det ett direkt resultat av Stordalens uppvaktning av Lagercrantz.

Norstedts Agency kunde locka med sitt internationella arbete med Millennium – som belönades med regeringens exportpris – och Lagercrantz stannade kvar.

Förlagsagenturerna kommer att få större betydelse på den nya marknaden. Arbetet som Bonnier Rights gjort med debutanten Patrik Svensson och Ålevangeliet samt danska Politikens Literary Agencys utlandsförsäljningar av Polaris-boken av Greta Thunbergs familj är två andra exempel.

Att kapa mellanhänder och hitta samarbeten, samtidigt som man slår vakt om varan, är ju själva essensen av digitalisering.

Men vi får väl se det som att Stordalen-effekten snabbar på även den processen i bokbranschen.

Powered by Labrador CMS