Tillbaka

Ursäkta röran (vi bygger om)

2021-09-22
av Johan Sandholm

Svensk Bokhandels vd Johan Sandholm om tidningens förändringar.

Så sent som i april i år fick Svensk Bokhandel nya ägare och i samband med det tog jag över som vd för företaget. Uppdraget: förnya och utveckla verksamheten inom SvB. "Grattis till ditt svåra uppdrag", som en luttrad förlagschef uttryckte det. Jag begriper vad han menar. Tidningen har varit en del av den svenska bokbranschen i snart 70 år och har flera viktiga roller att fylla - socialt, utbildande, granskande - men kartan vi navigerar utifrån är inte längre densamma.

Det som SvB:s nya ägare Christer Björkin och Thomas Peterssohn tar med sig till bordet kan liknas vid en ny karta och kompass. De kommer med lång erfarenhet av digitalisering och affärsutveckling i mediebranschen och äger bland annat tidningarna Ny Teknik och Lag & Avtal. Den transformation som bokbranschen är mitt uppe i är heller inte olik den som mediebranschen går igenom. Den stora skillnaden är att bokbranschen i många fall hanterat denna omformning mycket bättre än mediebranschen.

Så, vad sker nu på Birkagatan 16 i Stockholm? Vissa delar av SvB:s verksamhet är sig lik, andra inte alls. Våra reportrar arbetar oförtrutet för att SvB fortsatt ska vara det självklara arbetsverktyget för dig som arbetar i bokbranschen, såväl i papper som på skärm. I det här numret hittar du bland annat vår årliga Bokhandelsspecial, som skärskådar hur pandemin drabbade branschen. Läs hela så missar du inte nyheten om Akademibokhandelns planer på nya butikskoncept. Missa inte heller omslagsjobbet för all del. Hur rakryggade är förlagen när det börja storma kring utgivningar?

Samtidigt som journalistiken trummar på har Svensk Bokhandels utgivningskataloger fått ett utvecklat format. I juni flyttade vi in produktionen av förlagens säljpresentationer i en tv-studio för att höja nivån på både innehåll och kvalitet. Där producerade vi även fördjupande material och författarsamtal på uppdrag åt flera förlag. Sändningen av Höstens böcker drar avsevärt fler tittare än tidigare och trenden är tydlig: allt fler bibliotekarier och bokhandlare tar del av katalogernas innehåll på sina egna villkor: via papper, digitalt eller rörligt.

Vi har även inlett diskussioner med branschföreningarna om att gemensamt arrangera den stora bokbranschkonferensen i februari 2022. Med utgångspunkt i den aktuella bokförsäljningsstatistiken vill vi ta ett redaktionellt grepp om dagen och utveckla en mötesplats för hela branschen. Mer om det inom kort.

Vi ses väl på Bokmässan i Göteborg?

PS. Vi ser just nu över vårt prenumerationserbjudande och lanserar inom kort en licenslösning som gör det möjligt för dig och ditt företag att ge fler anställda tillgång till vår journalistik. Hör gärna av dig till Camilla Dal som kan ge dig ett erbjudande som matchar dina behov – camilla@svb.se