Vad handlar debatten om?

Carina Jönsson om en debatt som hamnat snett.

Publicerad

För en tid sedan gjorde vi en läsarundersökning. Den visade bland annat att ni vill läsa fler uppföljningar på stora nyheter, mindre om högt uppsatta chefer och mer om era kollegor. Men bilden var splittrad. Vissa vill läsa mer analys över vart branschen är på väg, andra vill ha fler positiva artiklar om »mjukare« ämnen. Vi lyssnar på er och försöker hela tiden bli bättre. Få till en bra mix av allt. Fortsätt gärna höra av er med tips och åsikter!

Ur vårt förra nummer var den absolut mest lästa artikeln den där Forums chef Adam Dahlin öppnade upp om vad som hände med Ester Bonnier. Men även att Stefan Skog och Ulf Ivarsson startar förlaget Bookstrap väckte stort intresse. I det här numret dyker reporter Kalle Laxgård ner i den nordiska marknaden och frågar sig varför nordiska aktörer, med Bonniers i spetsen, köper upp verksamheter men även startar nytt i andra länder. När det handlar om strategier är aktörerna så klart vaksamma på att dela med sig av sina affärshemligheter, men visst finns det en rätt tydlig bild över varför förlagen vill växa nordiskt och varför storleken kommer att ha betydelse för framtiden. Läs mer om detta på sidan 18.

I det här numret har vi även intervjuat litteraturprofessor Sven Anders Johansson som är aktuell med boken med det rätt uppseendeväckande namnet Litteraturens slut. Sven Anders Johansson har stuckit ut hakan rätt rejält i litteraturdebatten senaste tiden. I vår intervju med honom säger han bland annat att den tryckta boken kommer att bli till en marginell företeelse under vår livstid. Men det är egentligen inte hans bok som gjort att Sven Anders Johansson hamnat i hetluften just nu, utan en debatt med Erik Wikberg, forskare på Handelshögskolan som tar fram bokförsäljningsstatistiken till Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen. Det hårda tonläget dem emellan var det längesen jag såg i en branschdebatt. Det är två uppeldade akademiker som helt hamnat på kollisionskurs med varandra. Vad handlar debatten om då? Jo, om försäljningen av böcker ökar eller minskar i Sverige. Det borde väl vara enkelt att reda ut, tänker ni? Och ja, det är det ju, men debatten har kommit att handla om tryckta böcker, volym eller kronor och om digital försäljning ska räknas in eller inte. Det har blivit minst sagt rörigt och snurrigt. Framför allt för folk utanför branschen. Egentligen är det viktigaste:

Vi hade ett rekordår försäljningsmässigt 2020 och boken är inte i kris. Tvärtom. Det är klart att det finns mycket att diskutera när det kommer till vilka böcker som kommer att kunna ges ut i framtiden, om vissa typer av genrer och kanaler är de som säljer överlägset bäst. Själv är jag mest oroad över debutanternas plats i en framtida bokbransch där backlist och storsäljare blir allt viktigare och syns mer. Men på det stora hela ska vi just nu glädjas över hur bra boken mår!

Powered by Labrador CMS