Värre än Sandy

Rykten om KF Medias framtid har florerat ända sedan Frank Fiskars tillträdde som vd för KF. När sammanslagningen mellan Bokia och Akademi­bokhandeln kommer allt närmare, bok­klubbarnas omsättning rasar och Bokus framtid är oviss börjar det naturligtvis spekuleras än mer. Att KF Media i sin nuvarande form kommer att försvinna – nedmonteras enligt en del källor – ter sig tämligen logiskt.

Publicerad

Rykten om KF Medias framtid har florerat ända sedan Frank Fiskars tillträdde som vd för KF. När sammanslagningen mellan Bokia och Akademi­bokhandeln kommer allt närmare, bok­klubbarnas omsättning rasar och Bokus framtid är oviss börjar det naturligtvis spekuleras än mer. Att KF Media i sin nuvarande form kommer att försvinna – nedmonteras enligt en del källor – ter sig tämligen logiskt.

Som enskilda bolag är både Norstedts och Bokus lättare att avyttra – om man skulle vilja. Vad det ska bli av Bokus i den nya organisationen har förbryllat, eftersom nätbutiken inte ingår i sammanslagningen. Ska man då konkurrera med sig själv på nätet? Eller ska Bokus säljas? Enligt ryktet är Bokus och Dito alltid till salu. Ska Amazon köpa?

I flera år har svenska bokbranschen ställt sig frågan: När kommer Amazon hit? Det vanliga svaret har varit att det nog dröjer. Marknaden är för liten, språkområdet för ointressant. Det finns ju ett helt Sydamerika och ett helt Asien att invadera först.

I det här numret av Svensk Bokhandel kan vi berätta att Amazons intåg i Sverige nog inte ligger så särdeles långt bort. Men inte genom att köpa Bokus, utan bakvägen, via avtal med Bok­rondellen.

Kanske blir det julen 2012 som Kindle är årets julklapp i de svenska hemmen och den puttrande e-boksmarknaden verkligen tar fart på riktigt. Det krävdes nämligen att Amazon skulle komma med sin Kindle och sina billiga e-böcker för att marknaden verkligen skulle ta fart – både i USA och i Stor­britannien. Men Amazon berättar aldrig i förväg vart man är på väg, bara när man redan är på plats.

Äntligen! kanske några av branschens främsta e-boksvurmare säger. Jag skulle vara betydligt mer försiktig. Snarare blir jag lite rädd när jag hör högt uppsatta och kloka människor på våra största förlagsgrupper säga att om Amazon kommer så välkomnar man företaget med öppna armar.

Kanske är det bara ett sätt att inte verka negativ eller ett desperat sätt att försöka lura sina konkurrenter att man står redo. För ingen med någorlunda kunskap om den globala bokmarknaden kan tro att Amazons intåg i Sverige kommer att vara bra, lätt eller kul för våra befintliga aktörer. Ett företag som omsätter sex gånger så mycket som hela den svenska bokmarknaden gemensamt, och som har visat sig vara hänsynslöst mot alla som inte dansar efter deras pipa, är ingen lätt konkurrent för Adlibris, Dito eller den nya e-bokhandeln.

Inte heller för förlagen har Amazon varit roliga att ha att göra med. Flera förläggare som opponerat sig mot jättens metoder har sett sin köpknapp försvinna från sajten.

Konsumenterna må jubla över en läsplatta för 500 kronor, men branschen bör lägga upp en strategi för hur de ska handskas med denna hänsynslösa jätte. 

Powered by Labrador CMS