Vart är vi på väg?

När jag skriver detta sitter jag i Kansas City och blickar ut över en upplyst skyline. I mars 2012 utsåg tidningen Forbes innerstaden till en av USA:s bästa, bland annat för dess rika kulturliv, de många fontänerna och maten: barbecue.

Publicerad

När jag skriver detta sitter jag i Kansas City och blickar ut över en upplyst skyline. I mars 2012 utsåg tidningen Forbes innerstaden till en av USA:s bästa, bland annat för dess rika kulturliv, de många fontänerna och maten: barbecue.

Jag är här för amerikanska bokhandlare­föreningens årliga konferens The Winter Institute. Konferensen vänder sig enkom till oberoende bokhandlare i USA och är uppbyggd kring workshoppar och begreppet »best practice«. USA är, som vi alla vet, olikt Sverige på många sätt. Vad gäller att driva en bok­handel i en liten eller medel­stor stad är skillnaden inte enorm, men de svenska bokhandlarna har den stora fördelen att de inte tvingas konkurrera med Amazon.

I år är konferensens fokus »sidelines«, alltså att sälja annat än böcker. Tack vare ekonomen Leif Olssons utredning, med stöd av Boken i Sverige, vet vi att allt fler bokhandlare i Sverige säljer och tjänar sina pengar på annat än just böcker. Det kan man för all del tycka är sorgligt. Enligt The Winter Institute har kategorin »side­lines« ändå inte nått upp till 40 procent i USA, i motsats till många svenska boklådor.

Men man kan också välja att omfamna sido­inkomsterna och se dem som en möjlighet att sälja fler och framför allt dyrare böcker. Ett av seminarierna här fokuserade på hur riktigt dyra sidoprodukter kan hjälpa en butik att hitta nya kunder och entusiasmera sina gamla. Varför inte sälja Buddha-statyer för 1 000 kronor eller scarfar för lika mycket, om du kan lägga dem bredvid en självhjälpsbok eller en bok om siden­industrin i Vietnam och få kunden att köpa den också?

Det som fascinerar mest med denna konferens är ändå entusiasmen jag möter. Och den beror inte bara på att 2012 var ett mycket bra år för många av dem som är här (se sidan 8). Det handlar om att seminarierna är bra, bokhandlare får höra succéhistorier från kollegor och intressanta föreläsare lär ut nätförsäljning och marknads­föring, hur du skapar ett bra författarevent och hur du använder en läsplatta för att dra kunder till din butik – och får dem att stanna. Helt enkelt hur en fysisk bokhandel ska vara och förbli relevant i dag och om 50 år.

Dessutom kommer förlag hit och presenterar säsongens bästa böcker och ger argument för hur de ska handsäljas.

»Jag åker inte till BEA längre (USA:s bokmässa i New York)«, sa en bokhandlare till mig.

En konferens som denna är så mycket bättre. Och mitt hopp och min ambition är att SvB ska kunna ge svenska bokhandlare något liknande mycket snart. 

Powered by Labrador CMS