Vi kommer tillbaka

I det här numret ger vi er som inte kunde komma till If Book Then Stockholm möjlighet att ta del av delar av det som sades under denna späckade dag. Det var fantastiskt roligt att så många kunde komma och att så många verkade uppskatta evenemanget och gick därifrån berikade och lite mer informerade. Om jag ska säga en sak om dagen så var det att den andades optimism.

Publicerad

I det här numret ger vi er som inte kunde komma till If Book Then Stockholm möjlighet att ta del av delar av det som sades under denna späckade dag.

Det var fantastiskt roligt att så många kunde komma och att så många verkade uppskatta evenemanget och gick därifrån berikade och lite mer informerade. Om jag ska säga en sak om dagen så var det att den andades optimism.

Det fanns ingen som satte på sig dödgrävarmössan och spådde bokbranschens oundvikliga bortgång. I stället var dagen full av exempel på vad förlag och andra kan göra för att bli framgångsrika och dra nytta av de möjligheter som den nya tiden innebär.

Dagen handlade om alltifrån hur du kan använda metadata för att skapa böcker som dina läsare vill ha och hur böcker ska kunna vara sökbara på nätet till utvecklingen av print-on-demand och hur förlag och förläggare kan och bör arbeta med tekniska »start-up« – alltså nya små­företag. Som förlag kan du nämligen inte ha all den nya kompetens som krävs inom företaget. Inte ens en jätte som Penguin har all kunskap innanför sina väggar. I stället tar de hjälp av begåvade och nytänkande entreprenörer som besitter kunskaper som man traditionellt sett inte har haft i förlagsbranschen. Den här sortens samarbeten vinner alla på – om de fungerar. Men då gäller det att förlagen räcker ut en hand och inte är rädda för teknik­nördarna och att tekniknördarna ser att det i förlagsbranschen finns hur mycket spännande som helst att göra.

Bara någon dag efter If Book Then Stockholm åkte delar av redaktionen till barnboksmässan i Bologna och besökte bland annat Tools of Change-konferensen, vilket var första gången för mig. Även där påpekades vikten av att se utanför branschen. Något som bokfolk kanske inte alltid har varit så bra på, konstaterade Penguins chef för barnutgivningen Francesca Dow.

Precis som vi skrivit tidigare i Svensk Bokhandel visar en studie gjord av det digitala konsult­företaget Dosdoce att förläggare är dåliga på att kommunicera med unga teknikföretag. Ett av de mest intressanta avsnitten på If Book Then Stockholm var samtalet mellan Molly Barton, digitalchef på Penguin i USA, och Anna Lewis, grundare till företaget Valobox. Valobox gör bokinnehåll sökbart på nätet och erbjuder dessutom möjligheten att köpa enstaka sidor eller kapitel samt dela dem på exempelvis en Facebooksida. Om någon via den länken köper ett kapitel eller hela boken får man också procent på försäljningen. Samtalet mellan den stora och den lilla gav konkreta exempel på vad både förlag och start-up kan göra för att kommunikationen ska bli lättare och samarbetena leda till intressanta och även lönsamma projekt.

Tack alla som kom och vi ses igen nästa år! 

Powered by Labrador CMS