Tillbaka
2010-02-19

»Vi måste sälja mer«

Bra skolstart, seg höst och en god jul. Ale Bokhandel har avverkat sitt första halvår. Försäljningen blev som Pia Zvorc och Stephan Jönnå trodde. Men kostnaderna är för höga, och det är slut på starta eget-bidraget.

Lars Schmidt

är tidig morgon och Ale Torg ligger snöklätt och öde. Om en timma öppnar bokhandeln, men kaffekokaren i det lilla personalköket är redan på. Pia Zvorc och Stephan Jönnå är på plats. Arbets­veckorna är långa; butiken håller öppet 50 timmar i veckan och det blir alltid någon timma före eller efter stängningsdags med pappersarbete.

Men det här är ändå det bästa de någonsin gjort. Inte en dag utan att det känns roligt att gå till jobbet. Det är kunderna de lever för, och det måste de. Försäljningen är bokhandelns akilleshäl och nu, säger Stephan, nu kommer fas två:

– Vi måste sälja mer.

Omsättningen de budgeterade för i somras låg på tre miljoner kronor under första året. Det målet når de inte, tror de. Men de hamnar inte så långt ifrån, tror Stephan. Det kommer fortfarande nya kunder, som just upptäckt att det finns en bokhandel i Ale.

Hittills har snittförsäljningen per dag legat nästan exakt på 10 000 kronor – men då ingår både skolstart och julhandel. Under höstens sämsta veckor, i mitten av oktober, var dagskassorna nere i 6 400 kronor. Och januari blev ännu sämre.

 

Julen innebar flera överraskningar. Försäljningen började senare än de trott. I slutet av november kunde de frustrerade följa en massa kunder som strosade runt i butiken och tittade på böcker och spel. Men de köpte inget.

– De var bara där för att se vad de skulle önska sig i julklapp, säger Pia.

Sedan dröjde det till mitten av december innan julhandeln tog fart på allvar. Den absoluta toppen kom i själva julveckan. Då var som tur var kassa nummer två precis installerad och uppkopplad.

– Vi sålde för 35 000 på måndagen och satte rekord, trodde vi. Sen blev det 48 000 på tisdagen och 63 000 på onsdagen! säger Pia.

Den dagen hade de 370 betalande kunder och Pia och Stephan var glada att de kallat in både två av Pias barn och Stephans äldsta, som extrapersonal över julen. JB-gruppens vd Thorsten Bengtsson var också med en dag och jobbade.

– Men genom att julhandeln kom igång så sent, så gick det lite sämre än vi trott, säger Stephan.

Det som gör att budgeten inte riktigt håller är kostnaderna. Främst marknadsföringen har blivit dyrare än de räknat med. Inför skolstarten skickade de ut en katalog till alla hushåll i kommunen. Det drog mycket folk till butiken.

Inför jul bestämde de sig för att göra om det. Det blev en extrakostnad på mellan 50 000 och 60 000 kronor. Eftersom de inte varit med i JB-gruppen ett helt år ännu får de heller inte del av marknadsföringsbidraget. De får stå för hela kostnaden själva. Till årets skolstart kommer de åter skicka ut en katalog; allt för att nöta in att det finns en bokhandel i kommunen.

– Man får se det på längre sikt, som en investering, säger Stephan.

 

Det som påverkat likviditeten mest är lagret. Trots att returerna just lämnat bokhandeln ligger lagret på strax över en halv miljon kronor, varav två tredjedelar är böcker. Före jul var lagret uppe i 700 000 kronor.

– Det är för mycket. Men det var roligt – vi hade titlar kvar som många andra inte hade, säger Pia.

De brottas fortfarande med titelbredden. Som medlemmar i JB-gruppen tar butiken en viss andel av de centrala inköpen, en kvot. Pia och Stephan hade stora problem med att avgöra vilken kvot de skulle ha: 0,7 procent, 0,8 eller 1,1 procent? De valde kompromissen 1,0 procent. Till det har de gjort egna kompletterande inköp.

Samtidigt börjar de skönja ett mönster över vad Aleborna gillar och inte gillar. Särskilt av fackböcker. Där kommer de att utnyttja den möjlighet som JB-gruppens medlemmar har, att inte behöva ta alla titlar som köps in centralt.

– Ekonomi, samhälle, politik och religion kommer vi nog att nolla i framtiden. Och sånt som handlar om kungahuset, säger Pia och skrattar.

Under senhösten hade de omkring 2 500 titlar i butiken. Fler vågar de inte ta in.

– Sett till omsättningen är redan det för högt, men vi kan inte ha tomma hyllor, säger Stephan.

De jobbar aktivt med att beställa hem det kunderna frågar efter.

– Förvånande nog är det väldigt många som beställer. De säger att de hellre vill handla lokalt än på nätet, säger Pia.

Servicetänkandet går så långt att de till och med brukar tipsa kunderna om att leta upp utgångna böcker på begagnatsajter som Bokbörsen och Antikvariat.

– Det kanske är fel att göra så, men jag hoppas att kunderna minns att vi hjälper dem och kommer hit nästa gång de ska köpa en bok, säger Stephan.

Om kunderna fick bestämma skulle bokhandeln snabbt bli en diversehandel. Någon har frågat efter batterier till mobilen, en annan efter gitarrsträngar.

Eftersom Ale saknar bland annat en presentaffär kompletterar Pia och Stephan böckerna och pappers- och kontorsvarorna med ett litet utbud presentartiklar. Saker som kostar ungefär som böcker: ljusstakar, vaser, skålar och så vidare.

– Man behöver inte förta bokhandelskänslan för att man har ett sidosortiment. Bara man gör det snyggt, säger Stephan.

 

Det nya året började svagt, men det var de beredda på. Tredje veckan i januari tog det lite fart igen.

– Det var nog för att barnbidragen kommit, tror Pia.

Snart kommer reaböckerna till butiken. De skickar inte ut någon reakatalog, men varje kund som handlar får redan nu en reakatalog nerstoppad i bärkassen. Det blir billigare. Och de satsar på annonser i lokaltidningen Alekuriren.

Till det kommer reklam i och utanför butiken. Klockan 06.00 den 25 februari slår de upp portarna för sin första rea. De är osäkra och förhoppningsfulla. Rean får inte misslyckas. Inte resten av året heller.

Själva har de nu betat av sina starta eget-bidrag. Det innebär att företagets kostnad för löner ökar med drygt 40 000 kronor per månad, och den budgeterade årsförsäljningen är i minsta laget för att bära alla kostnader.

Hyran ligger på 25 000 i månaden, det är lite för högt.

– Jag vill helst inte att den ska vara mer än åtta procent av omsättningen. Då måste vi öka försäljningen till nära fyra miljoner, säger Stephan.

Senast om två år tror han och Pia att den nått fyra miljoner. Och att det inte tar stopp där. Men några fantasilöner räknar de inte med.

– Man måste fråga sig vad målet är: Att ha så bra lön som möjligt eller en hyfsad lön och ett roligt jobb, säger Stephan.

 

SvB följer Ale Bokhandel under första året. Läs övriga artiklar i fokuset:

Mats Ahlström: »De har alldeles för lite titlar«

Det svänger under året


Första delen publicerades i nr 15/09. Den kan du läsa här:
Vem vågar starta en bokhandel?

Fem bokhandlare om tre saker en bokhandlare måste tänka på

 

Snittförsäljning 2009
Genomsnittlig dagskassa: 10 680 kronor
Snittförsäljning per kund: 113 kronor
Genomsnitt antal kunder per dag: 95

2019-06-07

I barnens tjänst

Sedan starten 1965 har Svenska barnboksinstitutet samlat, spritt och fördjupat kunskapen kring utgivning för barn och unga. Nu hoppas institutet på en nationell bevarandeplan för alla specialbibliotek.

Jenny Damberg

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera