KRÖNIKA
Därför borde förlagen tänka som riskkapitalbolag
Björn Rietz är copywriter och arbetar i dag som krönikör och författare.
Mattias Edwall
När människors förmåga att koncentrera sig under längre stunder försämras kan en haltande bokbransch söka inspiration hos musikindustrin och riskkapitalbolagen. Det menar SvB:s krönikör Björn Rietz.
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.
Reklamkreatörerna är arga. Företagen bakom de digitala
utomhustavlorna aviserar övergång till extremkorta visningar. Fem sekunders
exponering för varje budskap. Reklambyråfolket sörjer att det enda media som,
efter dagstidningens utdragna död, har kraften att skapa impact reduceras till
ett gatans flimrande bannerhelvete. Man kan förstås ana sig till
affischföretagens incitament.
Ett liknande tecken i tiden framträdde när min fru och jag
nyligen bevistade en konsert på Cirkus i Stockholm. Jacob Banks är en begåvad
sångare som slagit igenom efter flera år av skivsläpp och turnéer. Medan hans
låtar består av storvulna produktioner presenterades vi här för Lidlupplagan.
På smärtsamt hög volym snabbspolades Banks karriär. Endast det absolut
nödvändigaste; två musiker på scenen, allt övrigt förinspelat. Hitsen
levererades nedkortade till under tre minuter.
Någon dag senare hörde jag en erfaren förläggare säga att tjocka böcker skrämmer bort läsarna.
Formatet passade publiken perfekt.
De övervägande 35-pluskvinnorna skrek av lycka över denna komprimerade karaokekavalkad
som inte pågick längre än att de hann sammanfatta kvällen och livet över ett
glas vin i baren medan Banks somnade på turnébussen till Oslo, redo för nästa
leverans.
Någon dag senare hörde jag en erfaren förläggare säga att
tjocka böcker skrämmer bort läsarna. Likt sporterna golf och sportdyknings tapp
hos yngre utövare, verkar tidsaspekten i sig avskräckande.
Det är ingen idé att gnälla. Som min forne uppdragsgivare
Jan Stenbeck sa: ”Att försöka stoppa utvecklingen är som att ge fan i att
skita. Förr eller senare kommer det i kapp dig, och då blir det inte roligt.”
Musikindustrin och riskkapitalbolag
I stället har vi bara att förhålla oss till verkligheten.
Ett sätt att hantera sin affär när kundernas uppmärksamhetsspann krymper likt
ullsockor i 90-graderstvätt, är att vända blicken mot andra världar. Åter
till musiken: Där har man (med undantag för Led Zeppelin) alltid lutat sig mot
singelutgivningen. Låtar släpps på singel för att skapa intresse för artisten
och albumen, eller för att checka av hur musiken tas emot. Singlarna lockar
utan att ställa krav på djupare engagemang. Utan att göra anspråk på lyssnarens
tid.
En kommersiell framtida författare kommer sannolikt att
skriva flera kortare berättelser som visar på tonen och genren samt bygger en
relation med läsarna. Snabbfotade förlag kan pröva nya författare, utan
svulstiga ambitioner men med täta utgivningsintervall.
Bokbranschen skulle
således pröva sig fram likt musikindustrin. Eller som riskkapitalbolagen. De
investerar också lagom lite i en mängd projekt, ger dem lagom mycket stöd och
accepterar att endast ett ytterligt fåtal får fäste. Den moderna läsaren skulle
få den komprimerade upplevelse hon eftersöker till priset av en dosa snus. Och
vi skulle få se fler debutanter på bokhandelsdiskarna, vilket i sig skulle
locka fler nya kunder.
Ty tid är som
bekant pengar. Ju mindre av den som avkrävs oss, desto högre värde.
Björn Rietz är copywriter och författare och gästkrönikör i SvB.