Tillbaka
2009-12-11

Alla använder det – ingen betalar det

F-priset styr rabatter, marknadsförings­bidrag och royalty. Alla avtal genom bokens liv lutar sig mot det. Men det finns ingen som betalar det.

Lars Schmidt

p>

När de första nätbokhandlarna dök upp i slutet av 1990-talet visste de inget om f-priser och rabatter.

– Vi betalade f-priset till grossisten och trodde att det var det pris som alla betalade, säger Adlibris vd Pär Svärdson.

Men nu gör han som alla andra: använder f-priset som utgångspunkt för att avtala fram rabatter och marknadsföringsbidrag.

Endast bokbranschen har något som liknar f-pris. Det största skälet är att författarroyaltyn grundas på f-priset. Det får konsekvenser.

När förlagen möter bokhandelns ökade rabattkrav med höjda f-priser ökar royaltyn. Standard för svensk skönlitteratur är 24 procent. Men eftersom förlagen säljer med en rabatt på 25–30 procent blir den verkliga royaltyn omkring 33 procent.

– F-priset är en chimär, men vi betalar royalty på den chimären, säger Kristoffer Lind, som vill övergå till en nettoprisbaserad royalty.

Av senare års f-prishöjningar har en stor del ätits upp dels av att rabatten ökar i kronor, dels av ökad royalty. Det kan ha gynnat författarna. Men om högre priser i butikerna lett till minskad försäljning kan det i slutändan ha missgynnat dem.

På pocket, med sin prisbokstavsskala, är det svårare att höja f-priset. Detsamma gäller böcker med litteraturstöd. Det har främst drabbat en rad småförlag som inte kan möta ökade rabatter med höjda f-priser.

2020-07-31

Varför har förlagen pippi på fågelnamn?

FENOMENET. Penguin, Tranan, Korpen, Pelikanen, Albatross, Vaktel, Tukan och så vidare. Varför döper så många sitt förlag efter en fågel egentligen?

Kalle Laxgård

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera