Mofibo till Sverige
– När vi startade i Danmark för ett år sedan var e-boksmarknaden i Danmark också icke-existerande och låg på 2–3 procent. I dag ligger den på 12. Man kan inte vänta på att någon annan ska driva marknaden. Det krävs mycket marknadsföring, säger han.
I Danmark har Mofibo lagt »många miljoner« på reklam, bland annat i tv. Liknande planer finns för Sverige.
Morten Strunge vill inte avslöja hur många prenumeranter Mofibo har i Danmark.
– Jag kan säga att vi fick 17 000 nya i juli, samma månad hade vi 70 000 nedladdningar.
Vilka svenska förlag har nappat?
– Det vill jag inte kommentera.
Hur många titlar räknar ni med att ha vid lanseringen?
– Vi ska ha en stark katalog. I Danmark har vi 14 000 titlar, alltifrån bästsäljare till backlist. 60 procent av nedladdningarna är backlist. Vi tjänar nästan ingenting på nya titlar, vissa går vi till och med back på, därför försöker vi styra kunderna mot backlist.
Vad tyckte du om artikeln?