KRÖNIKA
”Litteraturen verkar smitta bäst vid beröring”
Sofia Gräsberg är adjunkt vid Göteborgs universitet, verksamhetsledare för Göteborgs litteraturhus och ny gästkrönikör i SvB.
Joseph Knevel
Den som insisterar på att se litteraturen främst som en skriftlig historia, riskerar att missa några av dess många kvalitéer. Det skriver Sofia Gräsberg i en gästkrönika för SvB, där hon uppmanar hela branschen att se och öka värdet på den gemensamma och sociala läsningen.
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.
Var
slutar texten?
På
ett sätt slutar den ju på bokens sista sida. På ett annat sätt: inte alls. För
var slutar Hamlet, Bröderna Lejonhjärta, Madame Bovary?
Frågor om textens slut eller fortsättningar ställer sig Gunnar D Hansson redan i titeln på sin
essäbok Var slutar texten? (2011) Han sätter den skriftliga delen av litteraturen i
relation till muntliga traditioner. Till dialogiska, för att inte säga polyfona
former av litteratursamtal. Det finns ju så många sätt att läsa på! Ändå biter
sig idén om läsning som en tyst, individuell och intellektuell sysselsättning
fast.
Men den som insisterar på att se litteraturen som i första hand en
skriftlig historia riskerar att missa några av litteraturens många kvalitéer.
Kanske till och med grunden för dess livkraftighet – nämligen att litteratur
kan ta sig många uttryck. Konstnärliga texter kan röra sig mellan genrer,
överföras och blandas i multipla former. För litteraturen verkar smitta bäst
vid beröring. Kraften ökar vid direktkontakt.
Trots
detta uppfattas ofta olika former av gemensam eller social läsning –
litteratursamtal, uppläsningar och andra uttryck för levandegörande av texter
människor emellan – som något annat än just litteratur. Har det något
allmänintresse? Kan man slå mynt av det, vilka värden står på spel?
Det som hör
till de mer muntliga, kroppsliga och rumsliga litterära praktikerna värderas
inte sällan lägre både inom akademisk forskning och litteraturkritik, om de
överhuvudtaget värderas. Lite som om det vore det fråga om något som befinner
sig vid sidan av eller utanför litteraturen, än som en del av den. Samtidigt är
det svårt att bortse från att dessa rum och scener också är en form av
publiceringsyta som utgör en livlig del av den litterära offentligheten.
”Låtsaslitteratur, låtsasliv”
Vad
är det då som gör att folk vill gå på litteraturfestivaler, salonger och
författarsamtal? Det är en fråga som Expressens kulturredaktör Victor Malm
ställde sig i ett nyhetsbrev från Expressen kultur för inte så länge sedan.
Eller, han ställde inte riktigt frågan, eftersom han efter ett besök på en stor
litteraturfestival förra året redan vet vad han tycker om saken. Det handlar om
ett slags ”pseudointellektuella miljöer”. Låtsaslitteratur, låtsasliv. Lägg
ner! tyckte han.
En lika drastisk som svepande hållning. Men vad jag ändå kan hålla med Malm om,
är att litteratursamtal som tenderar att bli formelartade förtjänar att
kritiseras.
Författaren och forskaren Ellen Wiles har i
sin avhandling Live
Literature. The Experience and Cultural Value of Literary
Performance Events from Salons to Festivals (2021) intresserat
sig just för de delar av litteraturen som sker utanför eller bortanför boksidan
och varför folk uppsöker dem. Det visar sig att det finns mycket
att upptäcka när hon besöker olika slags litterära evenemang, och de skildras
så livligt att det känns som att man är där med henne. Wiles pratar med
författare, arrangörer och publik och ställer frågan varför de är där. Hon
prövar vad som händer med litteraturen när man tänker på människor som
lyssnande kroppar.
För saken är ju den, att livelitteraturen mår toppen!
För
hur underhållande det än är med stensäkra åsikter och vass kritik så saknar jag
en mer nyfiken hållning gentemot det faktum att det finns ett ökande intresse
för litteraturen som sker ”live”, för livelitteraturen. Debatten
i GP om internationella författarscener i Göteborg nyligen var ett roligt
undantag.
För
saken är ju den, att livelitteraturen mår toppen! Men betyder det, som Malm är
inne på, att den gör det på bokens och tidskriftens bekostnad? Det vet jag
inte. Vad jag däremot vill hävda, utifrån mina litterära praktiker och
perspektiv, är att den gagnar litteraturen i stort. Både som samhällsfenomen
och konstart.
Sofia Gräsberg är verksamhetsledare för Göteborgs Litteraturhus, adjunkt på Göteborgs universitet där hon undervisar i litterär gestaltning, samt gästkrönikör i SvB.