DEBATT

Upprop: Vi behöver fler fysiska boklådor

Mats Ahlström har bland annat arbetat som vd för Akademibokhandeln och JB-gruppen.

148 svenska kommuner saknar bokhandel – nu är det dags för branschen att vända utvecklingen. Det skriver Mats Ahlström i ett öppet brev till styrelserna i Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen, där han presenterar en konkret plan för hur detta ska gå till.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.

Grunden till kunskap och lärande är läsförmåga. Nu när vi och många politiker har vaknat upp, efter 20 års euforisk digital tillbedjan, inser vi att läsning i en fysisk bok är grundläggande. Den fysiska boken, i hemmet, skolan, biblioteket och inte minst i bokhandeln, är viktig. Och jag menar den fysiska bokhandeln, näthandeln med böcker är bara ett distributionssätt för fysiska böcker. I Sverige har antalet boklådor minskat med 105 stycken sedan år 2000. I dag saknar 148 kommuner en fysisk bokhandel (se Leif Olssons rapport ”Svensk Bokhandel 2025”). Låt oss ta krafttag och åtgärda detta. Det är viktigt inte bara för bokbranschen, utan för hela samhället, och vi har alla ett ansvar för kommande generationer.

Det finns utrymme.

De kommuner där det saknas en fysisk bokhandel är oftast för små för att den dominerande bokhandelskedjan Akademibokhandeln, eller för den delen Adlibris fysiska butiker, med nuvarande lönsamhetskrav skulle vilja etablera sig där. Jag tror inte att någon av Akademibokhandelns butiker omsätter mindre än 8 miljoner kronor och därför får vi lita på blivande privata bokhandlare att fylla detta vakuum.

Vad för slags boklådor?

Privata, oberoende boklådor med cirka 100–125 kvadratmeter försäljningsyta där merparten av försäljningen utgörs av böcker. Kurerat lokalt boksortiment på mellan 5 000 och 7 000 titlar. Sidosortiment som är lokalt anpassat, pappers- och kontorsvaror, spel, barnfokusprodukter, restupplagor, etc. Det behövs också en bakomliggande serviceorganisation för IT, ekonomi och inköp. Inköps- och returvillkor per förlag och inte per titel. Akademibokhandeln skulle kunna vara en sådan serviceorganisation.

Går det att få ekonomi?

Med en omsättning på 4–6 miljoner och nyckeltal som erfarenhets- och schablonmässigt kan anges till: 55 % bruttovinst, 25 % personalkostnader, 15 % lokalkostnader, 2 % försäljningskostnader och 3 % administrativa kostnader så blir det kvar ett bidrag på 10 % för att täcka avskrivningar, finanskostnader och ägaruttag. Mina analyser i Bokhandelsanalysen för SvB verifierar dessa nyckeltal.

Vad behövs?

Den absoluta förutsättningen för att driva en lönsam bokhandel är vad Waterstones och Barnes & Nobles CEO James Daunt kallar ”a vocational interest”, på svenska blir detta att du betraktar bokhandlare som ett yrke och drivs av ett kall, att du brinner för boken och att du väljer bokhandeln som din livsstil. Om du vill välja ”bokhandel som livsstil” så behöver vi förmedla kunskap från en bokhandelskonsulent (rådgivare), en bokhandelsskola och bokhandelskollegor. Finansiering är den tredje beståndsdelen, vilket borde vara det minst svåra för en samlad bokbransch.

Hur gör vi?

Branschen beslutar att ta ansvar för sin egen framtid. Vi tillsätter en projektgrupp med en budget. Projektgruppen bör bestå av 4–5 personer, en representant från vardera Bokhandlareföreningen, Förläggareföreningen och intresserade förlag. Projektgruppen engagerar en projekt- och etableringsansvarig bokhandelskonsult, som Leif Olsson föreslagit, med uppdrag att i första hand presentera förslag på etableringsorter, i andra hand lämpliga personer och lokaler samt kalkyler. Projektansvarig skall praktiskt delta i förverkligandet av varje nyetablering. Projektet får en årlig budget på 1 miljon kronor som finansieras av deltagare i projektgruppen, till branschen närliggande stiftelser, Tillväxtverket, Kulturrådet, med flera.

Var börjar vi?

Vi börjar naturligtvis med de lägst hängande frukterna. Orter där det i dag saknas bokhandel men där det finns en positiv befolkningstillväxt och där det tidigare funnits en bokhandel. Orter som Vallentuna, Upplands-Bro, Staffanstorp, Lomma, Svedala och Knivsta skulle säkert passa bra. Se igen Leif Olssons rapport ”Svensk Bokhandel 2025”.

Vad blir det ekonomiska resultatet?

Om vi med detta projekt kan etablera minst 10 nya privatägda oberoende boklådor inom de närmaste tre åren så ger det ett årligt reellt försäljningstillskott till branschen på 25 miljoner kronor. Enligt Bokförsäljningsstatistiken för 2024 var omsättningen av tryckta böcker i den fysiska bokhandeln 1 194 miljoner kronor. Vårt projekt ökar alltså bokförsäljningen med 2,1 % årligen och som jämförelse kan noteras att bokförsäljningen av tryckta böcker i den fysiska bokhandeln ökade åren 2023–2024 med 1,6 %.

Hur går vi vidare?

Om vi lyckas så fortsätter vi naturligtvis projektet att etablera fler oberoende och privata boklådor. Om vi misslyckas så kan vi i varje fall säga oss att vi försökte och då behöver vi inte längre skämmas.

Tacksam för svar.

Branschföreningarna, men även andra intresserade organisationer och personer, kan kontakta mig på mats@ahlstromskarstedt.se senast den 31 augusti 2025. Då kan jag redovisa alla svar på detta upprop i anslutning till Bokmässan i Göteborg, 25–28 september 2025.

Med vänliga hälsningar,
Mats Ahlström

F.d. VD Akademibokhandeln, f.d. VD och ägare av bokhandelskedjan Exlibris, f.d. VD JB-Gruppen, f.d. VD och ägare av Djursholms Bokhandel, f.d. styrelseledamot i European and International Booksellers Federation (EIBF), f.d. medlem i American Booksellers Association (ABA), f.d. ledamot och ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen.

Powered by Labrador CMS