GÄSTBLOGG: 15 000 e-bokstitlar i vår katalog, hur ska man kunna hitta rätt?
De gamla katalogskåpen på Stadsbiblioteket
Foto: Anna Lindqvist
Anna Lindqvist ger tips på hur man gör sin e-bok attraktiv på biblioteket.
Katalogen är bibliotekets hjärta! Det är där boken kan hitta sin läsare men bara om den är tillräckligt bra beskriven. Katalogen gör att man kan söka efter en viss titel, efter verk av en viss författare eller efter litteratur inom ett visst ämnesområde. I de gamla kortkatalogerna räckte det med titel, författare och ämnesord för att göra böckerna sökbara. I en webbaserad katalog måste man dessutom ha något som fångar in den som söker och får dem att stanna till och titta noggrannare på just den boken. I våra användarundersökningar har det visat sig att just omslagsbilder och bra sammanfattningar av innehållet i boken är den viktigaste informationen för att få katalogen att verka intressant. Det gäller såklart för alla medier, men det är ännu viktigare för e-böcker än för tryckta böcker. En bild och beskrivning i webbkatalogen är det enda “fysiska” mötet mellan e-boksläsaren och e-boken, medan man kan se och bläddra i en tryckt bok på plats i biblioteket innan man bestämmer sig för ett lån.
Helår Digitalt
1480 kr
Köpa
Prova på 2 månader
199 kr
Köpa