Tillbaka

Genialt av Bonniers

2014-02-19
  Icahandlarsonen Fredrik Gustafsson är skickligast i Sverige på att sälja böcker i dagligvaruhandeln. De senaste tre åren har han dragit upp Ica:s bokförsäljning till rekordnivåer. Före dess var...

 

Icahandlarsonen Fredrik Gustafsson är skickligast i Sverige på att sälja böcker i dagligvaruhandeln.

De senaste tre åren har han dragit upp Ica:s bokförsäljning till rekordnivåer. Före dess var han med och startade bland annat Pocketklubben (senare uppköpt och nedlagd av Bonniers) och Pocketförlaget (Bonniers värsta konkurrent bland pockethyllorna i livsmedelshandeln).

Nu ska han driva Pocketgrossisten. Bakom sig har han inte bara Bonniers, utan också delar av den tidigare Bonnierkritikerkåren: Christian Bang-Melchior, Louise Bäckelin och - i ägarkretsen bakom Pocketförlaget - Göte Johansson. Den som skissat på detta scenario för några år sedan hade mötts av skratt.

Att Bonniers bjudit in några av sina skarpaste kritiker betyder att Pocketgrossisten går från att vara en kritiserad symbol för Bonniers försök att lägga under sig alla led i kedjan, till en gemensam branschangelägenhet.

Fredrik Gustafsson vet vad som säljer i dagligvaruhandeln. Om Bonnierförlagens säljare tidigare kunde utnyttja fördelen av att ha Pocketgrossistens inköpare bredvid sig i korridorerna på Sveavägen, får de tänka om.

Fredrik Gustafsson kommer att köpa böcker från alla håll, bara de säljer.

Med Pocketstället i konkurs, och förluster i 20-miljonersklassen för Pocketgrossisten, riskerade marknaden för böcker i dagligvaruhandeln att tvina bort.

Nu kommer den växa och leva vidare. Det gynnar åtminstone alla förlag som ger ut bästsäljare, vilket gynnar ekonomin och utgivningen - och i förlängningen kanske till och med bokhandeln.

Om affären får några kritiska röster om Bonniers makt att tystna, återstår att se.