Tillbaka

Nu skälver bokbranschen

2012-11-09
  Det är tolv år sedan Amazon senast ville in på den svenska marknaden. Då funderade de på att köpa Adlibris. Den här gången struntar de i omvägen och går direkt mot hjärtat: Bokrondellen och den...

 

Det är tolv år sedan Amazon senast ville in på den svenska marknaden. Då funderade de på att köpa Adlibris.

Den här gången struntar de i omvägen och går direkt mot hjärtat: Bokrondellen och den samlade informationen om alla svenska böcker.

Den stora frågan är: Vad vill de?

Förklaringen att de vill sälja svenska böcker till utlandssvenskar i Tyskland och Storbritannien, tror jag inte på. Lönsamheten i att låta Förlagssystem skicka böcker från Sverige till distribunaler i Tyskland och England och vidare ut till svenska kunder i förskingringen, kan inte vara mycket att hurra för.

De kommer säkert bygga upp denna logistik, visst, men jag är övertygad om att affären handlar om något helt annat: att ta kommandot över den spirande e-boksmarknaden i Sverige.

Och då blir det nya tongångar i vårt hörn av världen.

Där Amazon gör entré förändras villkoren i grunden. De har varken vana eller lust att kompromissa och med tillgång till alla metadata kommer de att öppna butiken, oavsett vad andra tänker om det.

 

Förlorarna är i första skedet Adlibris och Bokus, som i lugn och ro kunnat lägga under sig den svenska näthandeln. Nu kommer de få en konkurrent som inte nöjer sig med någon annan roll än nummer ett.

Elib är en annan förlorare. Amazon kommer inte köpa sina e-böcker via någon svensk distributör. De går direkt till förlagen och strömlinjeformar alla flöden på sitt eget sätt. De stora förlagen kommer inledningsvis protestera men med tiden kommer de, som på andra marknader, böja sig och leverera de filer Amazon begär.

 

Vinnare på Amazons intåg är alla som vill att marknaden ska få en kickstart. Det kommer ske med priser långt, långt under vad vi sett hittills, vilket köparna kommer att gilla.

Förlagen kan också bli vinnare, men inte utan svåra kval. De får en ny återförsäljare att jobba med, men en som dikterar priser och villkor.

Särskilt spännande blir det att se hur Bonniers och Norstedts hanterar frågan, med Adlibris, respektive Bokus och Dito inom huset. Ska de bejaka Amazon och samtidigt ge sina egna nätlådor stora problem? Det måste de nog.

 

På längre sikt kommer förlagen få problem. Amazon är ingen vanlig återförsäljare, utan också alltmer ett förlag. Grenar som Kindle Direct Publishing ger enskilda författare en genväg direkt till e-boksmarknaden. Det gynnar författare som vill eller måste vara självutgivare.

Inom kort får vi veta vad Amazon har i kikaren. Var säkra på att det går en skälvning genom bokbranschen i dessa dagar.