Tillbaka

Tur och retur för Norstedts

2012-12-07
På försommaren 2010 var det sammanslagning som gällde. Norstedts, Akademibokhandeln, Bokus och bokdelen på Coop slogs ihop under det nygamla namnet KF Media. Arkitekten Maria Hamrefors trodd...

På försommaren 2010 var det sammanslagning som gällde. Norstedts, Akademibokhandeln, Bokus och bokdelen på Coop slogs ihop under det nygamla namnet KF Media.

Arkitekten Maria Hamrefors trodde hon hittat receptet för överlevnad: förlag och bokförsäljning i samma gryta. Närhet och chans att sy ihop bra paket som gynnade de egna styrkorna. Nu skulle förlaget få förtur för sina titlar i de egna butikerna. Fast hon förnekade att det var så det var tänkt.

Upplägget höll inte. Norstedts kunde nog tänka sig att spela matchen. Men Akademibokhandeln och Coop ville inte. De fortsatte att göra dealar med andra, fyllde hyllorna med kampanjtitlar från Bonniers och andra. Det viktiga för dem var att få fart i butikerna, inte att hjälpa Norstedts.

Det ledde till slitningar. Den avläsbara effekten av alla omorganisationer blev fler chefer med titeln direktör och kostnaderna i Akademibokhandeln fortsatte vara alldeles för höga.

Nu delas allt upp igen. Norstedts förlagsgrupp blir eget bolag, Bokus blir eget bolag, liksom Akademibokhandeln och Dito. Coop får åter köpa in sina egna böcker, eller så låter de Pocketstället ta över mer av jobbet.

Det planerade samgåendet mellan Akademibokhandeln och Bokia förutsatte en styckning. Men den hade förmodligen kommit ändå: konglomeratet KF Media var en alldeles för oattraktiv konstellation för KF, som hellre ville ha tydliga bolag som går att sälja om någon till äventyrs vill köpa.

Fältet är öppet för spekulationer. Vem vill köpa Bokus? Riskkapitalisterna aktar sig. Bokus har notoriskt dåliga resultat, försäljningen ligger i princip still och bokmarknaden, ja den lockar inga utomstående. Den enda riskkapitalist som gett sig in i bokbranschen är Scope, som bittert ångrar sitt köp av Pocketstället för fyra år sedan.

En gissning är Schibsted, som i dagarna lanserar en e-bokssajt ihop med Piratförlaget och De oberoende. Med tiden kan det visa sig att en e-bokhandel som vill bli stor, också måste sälja pappersböcker. Då är Bokus en färdig lösning. Förmodligen billig också.

Norstedts då? Njaa... de har levt på ett par spektakulära storsäljare de senaste åren. Kanske hittar de nya, kanske inte. Med dagens lättrörliga författare består ett förlag i allt högre grad av sin backlist, och det är tveksamt om Norstedts räcker till, särskilt nu när de - Sveriges största fackboksförlag - inte har ordning ens på fackböckerna.

Barnböckerna i Rabén & Sjögren vore säkert lättare att sälja, men hopkopplat med Norstedts-delen blir det svårt. Det finns egentligen bara en tänkbar köpare till Norstedts: det bottenrika Natur & Kultur.

Det nya Akademibokhandeln/Bokia blir delägt av bland andra Killbergs och just Natur & Kultur - extremt långsiktiga värnare om bokbranschen. De kommer inte att vilja sälja och det finns heller ingen som vill köpa.

Frågan är vad Maria Hamrefors ska göra när hennes jobb försvinner. Hon brukar ha tumme med de högsta cheferna och på KF är det ingen som tvekar: Maria Hamrefors blir chef för den nya bokhandelsjätten. Där väntar stora omorganisationer, och det gillar hon.