Utan backlist är vi ingenting
Jag snubblade in på Waterstones i Covent Garden häromdagen. Av en total slump, i full fart på väg någon annanstans, fängslades jag av skyltfönstret och gick in. ”Inte visste jag att det låg en sådan attraktiv bokhandel här”, tänkte jag för mig själv.
Det tog flera minuter av gå-runt-och-tittande innan jag insåg att jag befann mig i en Waterstones-butik. Det hade inte bara att göra med den behagliga belysningen, de välfyllda hyllorna eller de tygklädda skyltningsytorna. Nej, det var vad som skyltades som verkligen förvirrade mig. Borden var fulla av intressanta titlar, tematiskt indelade efter kategorier som "travel writing", "books set in London", "psychological crime fiction" och "teen favourites".
På framhävda hyllor trängdes oberoende förlags listor tillsammans med nyheter och bästsäljare.
Ju mer jag tänker på det desto tydligare blir det. Backlist är nyckeln till en bra bokhandel. Det är ledsamt att höra om hur förlagen kämpar med backlistförsäljningen och därför ännu mer upplyftande därför att läsa Lars Schmidts artikel om Bonniers framgångar med e-backlist (SvB nummer 3*). Bonniers e-boksstatistik talar sitt tydliga språk – precis som Amazons smarta rekommendationsfunktion gör – backlist säljer så länge den är synlig.
Utan backlist vore den fysiska bokhandeln ingenting. Ju färre backlist-titlar en bokhandel har desto kortare tenderar mitt besök att bli. Om borden och alla skyltningsytor består av nyheter tappar jag lätt intresset – och jag tror inte att jag ar ensam här. För nyheter är oftast desamma.
Mycket av det som är tydligast skyltat i Akademibokhandelns butiker är samma titlar man ser i matbutiken eller på Adlibris förstasida. Helt enkelt: utan backlist – inget mervärde.
Räddningen för förlagens minskade backlistförsäljning må väl vara e-backlist. Men vi som jobbar i den fysiska bokhandeln har mycket att ge. En bokhandel bör inspirera till oanade upptäckter och spännande impulsköp. Att aktivt skylta backlist-titlar på innovativa sätt, gärna tillsammans med nyheter, har blivit en nyckelstrategi i England för såväl kedjor som oberoende för att åstadkomma just detta. Till och med Waterstones har fattat galoppen!
Så våga ge plats åt backlist säger jag. Det vinner alla på – allra mest kunderna.
Vad tyckte du om artikeln?