Tillbaka

Vad ska vi med konferenser till?

2013-02-13
  För sjätte året i rad anordnar O’Reilly sin Tools Of Change-konferens (TOC). I år har man lagt till en dag som man kallar Author Revolution Day (#ARDay på Twitter). Det är en dag fullproppad m...

 

För sjätte året i rad anordnar O’Reilly sin Tools Of Change-konferens (TOC). I år har man lagt till en dag som man kallar Author Revolution Day (#ARDay på Twitter). Det är en dag fullproppad med workshops – starkt inspirerad av UPublishU, som anordnades i samband med den amerikanska bokmässan Book Expo America i juni förra året (BEA).

Under en hel dag har O’Reilly och Publishers Weekly fokuserat på den nya författaren/förläggaren. För att citera hemsidan står det att man vänder sig till ”professionella författare, innehållsproducenter, agenter och oberoende författartjänster som vill röra sig bort från ’sociala medier 101’, till en mer robust dialog om möjligheterna i dagens snabbt föränderliga landskap”.

Då dagen mest bestod av olika workshops har jag inte besökt den själv, men ska ändå försöka sammanfatta vad som sades.

Under ett samtal om marknadsföring konstaterade Kobos Mark Lefebvre att det är ”ett heltidsjobb att få sociala medier att fungera för att driva bokförsäljning.” John Ossenmacher pratade öppet om sitt nya och omdebatterade företag Redigit som låter kunder sälja digitala varor, alltså innehåll, vidare efter att de har köpt det. Vad som gör idén unik (och fått Amazon att vilja jobba på samma sätt) är att upphovsmannen/kvinnan får royalty även på andrahandsvärdet. Det andra som gör Redigit intressant är att det är ett stängt ekosystem, man kan alltså bara köpa varor inom Redigit för pengar som man tjänat genom att sälja varor på Redigit.

Då vissa av åhörarna anklagade detta för att vara kannibalisering, förklarade John Ossermacher:

– En del av det sociala med Redigit, hur konstigt det än må låta för vissa i det här rummet, är att våra användare vill att upphovsmannen ska få pengar.

Under seminariet ”Embracing data”, om behovet och fördelarna med metadata, konstaterade Bowkers Laura Dawson att böcker som har bilder på omslaget säljer 28 procent bättre än de som inte har det.

Slutligen konstaterade Kate Pullinger, författare och professor i kreativt skrivande på Baths universitet: ”jag tror att e-böcker nog kommer att tyckas lite märkliga om några år, och att böcker kommer att bli mer ’webby’”. (Om ni vill läsa Kate Pullingers blogg om framtidens bokbransch gör det här.)

Jag åker på rätt många konferenser. TOC är en av de bästa och jag ska återberätta så mycket jag kan härifrån. Vad som gläder mig extra mycket i år är att flera av talarna här även kommer att medverkar på If Book Then Stockholm.

Jag får ibland frågan varför jag (och min företrädare) ska åka runt på och arrangera konferenser. Ska vi inte bevaka branschen i Sverige och skriva artiklar? Jo, det ska vi. Också. Men jag ser Svensk Bokhandel som innehåll mer än något annat. Vi gör journalistik och det kan göras på många sätt. Ett av de sätten är att göra en papperstidning, ett annat att skriva en blogg och ett tredje är att sätta ihop en konferens. Förutom att vi ska bevaka och granska branschen, ser jag även som vår uppgift att stötta och lära och hjälpa – i den mån vi kan.  Jag vill att Svensk Bokhandel ska göra fler konferenser, för jag tror att de kan inspirera, glädja och verkligen ge er alla något som kommer att vara värdefullt i denna tid av förändring. Jag vill att tidningen och allt det andra vi gör ska får er att känna att ni lärt er något och ”yes, we can” i stället för: det här går inte.

I höstas var jag på Schillings konferens i Köpenhamn. Där blev jag bland annat bekant med det supernördiga och superroliga projektet Booklamp. Som läsare skriver du in en titel och får upp 1000 olika parametrar som beskriver denna bok. Sedan kan du lätt hitta böcker som liknar denna. Det är en helt annan form av rekommendation än ”de som köpte den här boken köpte även denna”- och så otroligt roligt.

Under FutureBook i London gav en paneldebatt mellan agenter mig en helt ny syn på agentens roll och framför allt agentens problem i den nya globala världen. Vad blir hens roll i framtiden?

I framtiden kommer inte bara förlagens och bokhandelns förutsättningar att förändras, utan även vår som branschtidning. Journalistik kommer inte att vara endast text på papper (som om det har varit så de senaste 70 åren). Men vår uppgift är densamma: att få en stark, livskraftig och blomstrande bokbransch. Och då måste man vara lite hård ibland. Straighten up! And be proud.