Bokbranschen behöver visionärer

Förra veckan höll den nya kedjan en informationsträff för sina leverantörer i butiken på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Jag skrev en kort rapport från kvällen på SvB:s hemsida. Det är en av våra mest lästa texter någonsin, och det säger naturligtvis något om hur angelägen sammanslagningen är.

Publicerad

Förra veckan höll den nya kedjan en informationsträff för sina leverantörer i butiken på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Jag skrev en kort rapport från kvällen på SvB:s hemsida. Det är en av våra mest lästa texter någonsin, och det säger naturligtvis något om hur angelägen sammanslagningen är.

Att lokalen var snudd på full av höjdare från alla de största förlagen samt flera från de mindre är också en tydlig indikation på att kedjans vara eller icke vara berör precis alla i vår lilla bransch.

Därför är det olyckligt när det visar sig att de flesta av Noff-förlagen som jag träffade på föreningens årsmöte några dagar senare inte  var inbjudna. Ska den nya kedjan bli framgångsrik är det viktigt att man inkluderar alla. Den sammanlagda omsättningen för medlemmarna i Noff är mellan 400 miljoner och 500 miljoner kronor. Det har man som fysisk bok­handelskedja inte råd att välja bort i dagsläget. 

Visst, det kan vara ett misstag, man har glömt bort. Det är mycket att hålla i huvudet nu när två sjunkande skepp ska tömmas på vatten och fås på rätt köl.

– Vi har inte tid att göra några misstag, sa Maria Hamrefors på informations­träffen.

Hon är också medveten om att om hon och hennes lag skulle misslyckas med den här uppgiften betyder det katastrof för hela Sveriges bokbransch. I ett slag kan vi då bli av med omkring 130 boklådor. Då kan Konkurrens­verket hävda hur mycket det vill att näthandeln finns. Alla förlag i Sverige förlorar ändå massor av viktiga platser att möta sina läsare och presentera sina böcker och sina författare.

I det här numret av Svensk Bokhandel försöker vår reporter Lars Schmidt ta reda på så mycket som möjligt om vad vi har att vänta. Stora delar är fortfarande luddiga – vilket också framkom under informationsträffen. Exempelvis är namn, butikernas utseende och sortiment ännu inte klara.

Men en sak står i alla fall mycket klar: alla

– och då menar jag exakt alla – vill att super­kedjan ska lyckas. Kanske är det därför så lite kritik och misstro hörs? Kanske är det därför de flesta säger sig tro på den nya ledningen? Ytterst få i branschen yttrar i dag öppen skepsis mot kompetensen inom superkedjan.

Det som oroar mig är bristen på visioner. Man kan driva företag genom att vara gnetig, spara och sköta sitt uppdrag, men ska du rädda ett tåg som spårat ur måste du ha tydliga mål och visioner. Det såg jag lite av på informationsmötet. Det hoppas jag att de kommer att jobba mer med under de kommande månaderna.

För två av de viktigaste frågorna just nu är:

* Hur ska framtidens bokhandel se ut?

* Vad ska den fylla för funktion?

Powered by Labrador CMS