De viktiga mötena

Carina Jönsson om hur Coronapandemin förhindrar viktiga Amazon-samtal i branschen.

Publicerad

När kommer höstterminen i gång egentligen? Jo, här på SvB pratar vi om en vår- och en hösttermin. Detta på grund av uppehållet av fysiska tidningen på sommaren och en sväng runt jul. Ni som jobbar på förlag och i bokhandel gör säkert liknande uppdelningar med utgivningssäsongerna. Frågan ovan ställdes av min kollega Kalle Laxgård för några veckor sedan. Vi skrattade lite åt det, men bristen på skolstartskänsla har relevans. För nu när de sedvanliga fysiska minglen och höstbokspresentationerna – och inte minst Bokmässan – ställs in så blir det så tyst. Branschen tystnar. Detta i en tid då vi verkligen behöver prata med varandra. Springa på bekanta, uppdatera oss. De små mötena äger så klart rum i viss mån ändå – luncher och aw-vin – men det stora sammanhanget, där mer oväntade möten sker har utgått.

Samtidigt sker omvälvande saker i bokbranschen. Den digitala utvecklingen har accelererat under corona. Fysisk bokhandel står fortsatt stark men har fått sig ännu en rejäl smäll senaste halvåret. När Amazon snart lanseras är det förmodligen delvis på bekostnad av den fysiska handeln. Kommer lika många åka och handla allt i ett köpcentrum när Amazon finns och säljer varorna till ett pressat pris? Men bokhandlarna har stött på hård konkurrens förut. Är du en kunnig lokal bokhandel, kommer dina kunder att handla av dig. Det har många duktiga bokhandlare bevisat inte minst under pandemin.

Nätbokhandeln är en väldigt mogen e-handelsgren i Sverige, och den har blomstrat försäljningsmässigt under corona, men klarar den att stå emot när Amazon kommer?

För kunderna kommer den amerikanska nätjätten vara toppen. Den har ett brett utbud, snabb leveranstid – alltid kunden i fokus.

För förlagen, som just nu förhandlar eller precis skrivit kontrakt med Amazon, kan tanken på en till återförsäljare vara lockande. I detta nummer av SvB varnar Erik Söderlind, advokat inom konkurrensrätt, för faran i att skriva på korta avtal med Amazon. När man sedan blivit beroende av dem, kan de avtalen och kraven ställas om markant. Erik Söderlind uppmuntrar så klart inte till bojkott. Inte jag heller. Men jag råder till samling. Hitta sätt för branschen att mötas. För samtal och erfarenhetsutbyte. Även när de fysiska branschmötena ställs in.

Det som verkar vara bra på kort sikt hotar nämligen att slå ut mångfalden i längden. Bokbranschen har gått igenom förändringar förr. Och levererar fortfarande. Och kommer alltid att hitta nya lösningar för litteraturen att nå ut. Men för att bredden ska finnas kvar, krävs gemensamma tag.

Powered by Labrador CMS