Debutanternas höjda status

2006 var inte ett roligt år för bokhandeln i allmänhet trots att det såldes enormt mycket böcker. För vissa var det jobbigt att lönsamheten fanns där men att den var för låg för att framtiden skulle kännas trygg, för andra var det jobbigt för att lönsamheten inte fanns där alls

Publicerad

2006 var inte ett roligt år för bokhandeln i allmänhet trots att det såldes enormt mycket böcker. För vissa var det jobbigt att lönsamheten fanns där men att den var för låg för att framtiden skulle kännas trygg, för andra var det jobbigt för att lönsamheten inte fanns där alls.

Vi har hört det i ett par år nu: oron för nätbokhandelns framfart, för konkurrensen från varuhus och andra försäljningsställen som inte bara eller ens primärt säljer böcker. Men vad vi inte har hört, och här är jag rent ut skrivet förbannat tjatig, vi har inte hört ett enda försök till debatt.

Ingen inom bokbranschen tar upp och diskuterar villkoren för morgondagens bokhandel. Alla har fullt upp med att kränga böcker. Det är ett fattigdomsbevis när en bransch är så renons på visionärer. När man saknar aktörer som är villiga att bryta ny mark.

Nåväl, i väntan på Godot kan branschen alltid läsa vår årliga bokhandelsgenomgång i det här numret. Där finns en och annan röst, ett och annat resultat som är värt att lyssna och titta mer noggrant på.

Att debutera som författare har blivit en allt allvarligare och glamourösare historia i takt med medias fokusering och förlagens allt vassare marknadsföring. Debutanterna, som förr gömdes undan i slutet av förlagskatalogerna, placeras nu ofta på de främre platserna i finrummet och följs intensivt i media.

Av de som debuterade i våras har namn som Johan Theorin (

Skumtimmen

) och Jessica Kolterjahn (

Ut ur skuggan

) redan blivit så etablerade i det allmänna medvetandet att de knappast upplevs som debutanter längre. Theorin fick genomgående starkt positiva recensioner och uppmärksamhet för att han sålts till så många länder runt om i världen.

Koltherjahn fick också mycket positiv uppmärksamhet och i höst får hon även den ekonomiska hallstämpeln när hennes bok ges ut av Månpocket. Det är bra för det litterära landskapet. Det visar inte bara på hög kvalitetskontroll, det vill säga bra redaktörsarbete, och att marknadsföringen är viktig men också att återväxten bland författarna är god.

Inför Höstens böcker som kommer den 1 juni kan jag konstatera att den trenden håller i sig och att väldigt många av debutanterna verkar välformulerade och vassa i tanken. Vilket inte alltid varit fallet tidigare.

Ledaren ur Svensk Bokhandel nr 10, 18/5-07.

Powered by Labrador CMS