LEDARE

Det lackar mot strul

Hela branschen påverkas nu av de pressade tryckerierna. Det ökar vikten av bra planering och kommunikation, skriver Carina Jönsson.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är november och för SvB betyder det traditionsenligt att ta reda på hur förlagen mår i den årliga Förlagsspecialen. När pandemin kom över oss 2020 var det många som svettades. Hur skulle det gå för läsandet när samhället släcktes ned? Skulle folk hitta till böckerna? Att svaret på frågan blev ja, vet vi redan. Men i vår sammanställning blir det väldigt tydligt att inte bara försäljningen tickade på – utan att vinsterna också räknades in. För första gången sedan 2017 hade förlagen en sammantagen vinst på över en halv miljard kronor. Läs mer om det i Förlagsspecialen på sida 18.

I år har SvB:s researcher Mats Ahlström även tagit fram siffror för hur förlagens kostnader minskade under 2020. Detta bland annat på grund av att utgifter för resor och event slimmades. Det är betydande summor det handlar om, vilket så klart kommer att leda till att förlagen kommer att ha extra koll på de här kostnaderna framöver. Är alla resor som görs nödvändiga? Hur många ska resa? Vilka evenemang ska satsas på? Det handlar inte bara om pengar utan även om miljö- och hållbarhetsperspektivet. Jag tror även att vi kommer att se en effekt av det här på Bokmässan nästa år. Färre förlagspersoner på plats, färre författare som inte är aktuella med böcker och kanske även mindre monterutrymme för en del. Det är vad som mumlas i kulisserna i alla fall.

Jag tänker dock att man ska vara noggrann med att fundera på kortsiktiga och långsiktiga effekter av alla beslut. Kortsiktigt ger inställda resor mer pengar kvar i kassan, men långsiktigt behövs möten, inspiration och idéerna som kommer därav.

2020 var alltså ett bra år för förlagen. 2021 ser också framgångsrikt ut. Men under hösten har ett tungt orosmoln vilat över branschen – tryckerikaoset. Och förlagen och bokhandlarna är nu oroliga för att böcker ska ta slut i julhandeln eller bli försenade. I det här numret kan vi berätta om hur bokhandlare börjat hamstra böcker och att vissa handlare kan bli utan titlar som andra har. Bokhandlare slåss om de böcker som finns i tryck. Adlibris uppmanar därför till samarbete i branschen så att ingen ska stå utan böcker. Missa inte det på sidan 8.

Kaoset kommer förmodligen bestå en tid framöver. Ett halvår är en tidsperiod som nämnts, men ingen vet säkert ännu. Så mycket kan hända och i Europa skenar covid-smittan igen i många länder. Och trots att vi efter jul går in i en lugnare period ligger frågan om höjda priser, pressade marginaler och vem som ska ta smällen för det kvar.

Det här är branschens mest angelägna fråga just nu. Den kräver planering och kommunikation och att vi alla håller tummarna för att vi ska slippa se tomma hyllor i julhandeln.

Powered by Labrador CMS