Tillbaka

Det ser ljusare ut

2015-09-24
av Tove Leffler

Tove Leffler om Bokmässan i Göteborg och den ökade försäljningen av böcker.

När den här tidningen kommer börjar Bokmässan i Göteborg, bokbranschens stora fest. Därför är det extra roligt att SvB som första tidning kan publicera den senaste försäljningsstatistiken från Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen. Och det är rolig läsning.
   Fram till augusti ökade försäljningen av böcker ut till kund med 5,6 procent jämfört med förra året. Mest ökar försäljningen i den fysiska bokhandeln, med 9,6 procent. Dessutom fortsätter barnboksförsäljningen att stiga, en av de få kategorier som ökade redan förra året.
   Allt som allt är det upplyftande läsning.
   Allra mest intressant är att det främst är de små förlagen som ökar medan Bonniers ligger på plus minus noll jämfört med förra året. I ett samhälle där informationen rör sig allt snabbare och trender är ute innan de hunnit bli inne, är rörlighet A och O.
   Där har de små förlagen en fördel. Det är lättare att som liten ha örat mot asfalten och kunna agera på minsta skakning. Något som är nödvändigt i dag.
   Men givetvis är det inte den enda förklaringen till ökningen.
   Det handlar också om idogt arbete från framför allt den fysiska bokhandeln. Åter kan vi se att försäljning driver försäljning. De satsningar som gjorts på läsfrämjande åtgärder och föräldrars ökade medvetenhet om litteratur drar folk till butikerna. Och när kunderna väl är där köper de kanske inte bara bilderböcker till sin femåring, utan en roman till sig själva, eller en kokbok till svärfar.
   Även nätbokhandeln ökar – men inte lika mycket som den fysiska. Vi ser samma trend i andra delar av världen och i andra branscher. Och precis som här kontrar då näthandeln med att öppna fysiska butiker. I förra numret kunde vi berätta att Adlibris har skaffat en lokal i Stockholm. Nu kan vi avslöja vilken det är och hur de ska använda den: bland annat som försäljningsplats för både fysiska och digitala produkter.
   Adlibris vd Johan Kleberg säger i rapporten Bokförsäljningsstatistiken att även digitala böcker ökar i volym om priset är rätt. Tyvärr särredovisas inte digital försäljning i statistiken, då flera stora nischaktörer som Apple och Storytel inte är representerade i statistiken. Men enligt Jeanette Löfgren, marknads- och försäljningschef för digitala böcker på Bonnierförlagen, ökar försäljningen av digitala böcker med 50 procent per år. Främst gäller det digitala ljudböcker i abonnemangsform. 
   Därför är det viktigt för hela branschen att hålla koll på den totala digitala försäljningen. Så en stilla vädjan: Storytel, anslut er till statistiken.