Tillbaka
2018-12-14

Formar sitt eget utbud

PÅ PLATS: Adlibris Göteborgsbutik har inte gjort mycket väsen av sig och genom skyltfönstret kan man missta den för något annat än en bokhandel. Men den växer.

Lars Schmidt

Ett år gammal och tio steg från SF-bokhandeln har Adlibris butik i hörnet av Kungsgatan och Magasinsgatan sakta börjat sippra in i de bokköpande göteborgarnas medvetande. En normal vardag handlar 700 kunder i butiken, på lördagar uppåt 1 000.
– Den växer organiskt, säger butikschefen Jessica Claesson.

2019 ska butiken gå runt, är planen. Så mycket mer än så behövs inte. I Adlibris fysiska butiker räknas värdet inte bara i pengar: Kunderna ska få träffa personalen, hålla i böckerna, få svar på sina frågor och – inte minst – kunna köpa med sig böcker direkt.

Priserna i butiken är »samma som på nätet«. Utöver det behöver man inte fylla lokalen med skyltar som skriker ut lågpris eftersom de flesta kunder vet att nätpriser betyder lägre priser. Pocketböckerna, butikens största kategori både i antal och kronor, kostar till exempel mellan 55 och 58 kronor. Nya romaner ofta under 200 kronor.
– Många kunder är medvetna om prisskillnaderna, säger Jessica Claesson.

Hon anställdes som butiks­chef redan innan butiken öppnades. Hade läst service management med inriktning på detaljhandel vid Lunds universitet och sedan jobbat på Stadium. Hade också 5–6 års extrajobb i Ruckmans bokhandel i Stenungsund i bagaget.
– Jag har alltid läst mycket, det är mitt stora grundintresse, säger hon.

Vi står framför den långa pockethyllan. En snaggad man i bylsig dunjacka kommer fram.
– Jag betalade men fick inget kvitto, säger han anklagande.

Jessica Claesson ler. Jag ska hjälpa dig, säger hon snabbt och går före bort till disken där kunderna själva kan skanna av sina köp. Hon knappar på datorn och mannen får sitt kvitto.

Självskanningskassorna är populära, särskilt bland kunder som kommer in under lunchen för ett snabbt köp, säger Jessica Claesson.

Blir det stort svinn?
– Inte så stort … och svinn finns ju i alla butiker.

Så gott som alla boktitlar frontas. Det kräver mycket hyllplats och minskar möjligheten till ett bredare sortiment. Men tanken är att butiken ska förmedla samma känsla som nätet, där omslaget är enda illustrationen. Böcker som visar framsidan säljer dessutom mycket bättre.

Det är särskilt tydligt med coffe table-böckerna som göteborgsbutiken satsar hårt på. Väggen bakom den största kassadisken är täckt av hyllor med frontade backlisttitlar som Tom Ford från presentboksförlaget Rizzolo, fotoboken Abba, och praktverket Josef Frank. Blädderböcker som passar som presenter.

Jessica Claesson skrattar.
– Och många köper böcker som inredning. Det är kul att hjälpa till att färgmatcha folks hem med omslag.

Hon har full frihet att bestämma butikens sortiment och får ta in allt som finns att beställa från Adlibris lager i Morgongåva. Urvalet sker via en kombination av vad som säljer bra på Adlibris sajt och vad som säljer bra i butiken.

Det är därför böcker som övriga Sverige knappt hört talas om exponeras i butiken. Bland storsäljarna finns titlar som Anders Forsbergs Linje 3 – en spårväg till Majorna från Trafik-nostalgiska förlaget, Anders Hilmerssons Göteborgarnas promenadguide och göteborgskrogen The Barns Från Amerika till Svea.
– Vi hör vad som efterfrågas, ser vad som går, och beställer efter det. Jag tror att butiken blir bättre av det. Samtidigt är vi såklart topplistedrivna, säger Jessica Claesson.

Göteborgsbutiken heter fortfarande Adlibris Marknad – namnet man valde för att signalera att man inte bara säljer böcker. Totalt består sortimentet av cirka 8 000 artiklar, varav 70 procent boktitlar och resten »non books«.

Snart försvinner »Marknad« ur namnet, men spel, pyssel, köksprodukter och framför allt garn kommer fortsätta att uppta en stor del av ytan. Och försäljningsmässigt är garn största kategorin inom non books, och ökande.

En gång i månaden har butiken stickcafé tillsammans med lokalgrannen Berzelii Choklad. Författarbesök är mer sällsynta.
– Rena signeringar tror vi inte lockar lika mycket längre. Hellre upplevelser, författare som kommer och berättar. Men det är mycket jobb och det gäller att nå ut i bruset, säger Jessica Claesson.

FAKTA

Tre tips för att få bokälskare att känna sig hemma i en butik med mycket spel och garn:

Ha bokanknytning i allt du gör. Sälj vinglas tillsammans med vinböcker, stickböcker med garn.

Satsa på personal med kunskap och passion för böcker. Alla ska tycka om att läsa.

När kunden lyfter blicken i butiken, ska böcker kännas som tyngdpunkten. Bokbord och hyllor mot bakväggen skapar bokhandelskänsla.

Adlibris Göteborg

Grundades: 2017.

Ligger: Hörnet Kungsgatan/Magasinsgatan.

Antal titlar i sortimentet: Närmare 5 000.

Andel non books: 30 procent. Bland annat garn, köksprodukter och spel.

2019-05-17

Kartlägger debuten

NÖRDEN: I boken Debutant! skriver sociologen Henrik Fürst om den skön­litterära debuten och dess ställning inom litteraturen. Undersökningen baseras bland annat på Svensk Bokhandels kataloger.

Emma Olsson

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera