Har branschen sig själv att skylla?

När Förläggareföreningen presenterade sin snabbstatistik förra veckan blev det upprörda känslor i branschen. Mycket av rapporteringen i media var också förenklad och ibland till och med felaktig.

Publicerad

När Förläggareföreningen presenterade sin snabbstatistik förra veckan blev det upprörda känslor i branschen. Mycket av rapporteringen i media var också förenklad och ibland till och med felaktig.

Det är viktigt att betona att statistiken är preliminär och att den bara gäller ett urval av de förlag som är med i Förläggareföreningen. Då kan exempelvis Bonnierförlagen väga tungt och där hade man stora returer under 2012.

I det här numret av SvB kan vi också berätta att flera av de förlag som inte är med i bransch­organisationen inte känner igen sig i den kraftiga nedgången. Tvärtom ligger flera av dem kvar på ungefär samma omsättning som 2011. Bland dessa mindre förlag spelar en bästsäljare naturligtvis ännu större roll, men de avviker ändå från den trend som Förläggareföreningens siffror tyder på.

Oavsett är det viktigt att ta siffrorna på allvar. Även om de visar sig vara kraftigt överdrivna säger de något om hur det ser ut.

Anledningarna till att många förlag tappade förra året (för det kan vi konstatera att de gjorde) är givetvis många. En är att det är svårare att ta betalt för böcker i dag än det var för tio år sedan. Priserna har sjunkit och skulden ligger delvis hos förlagen (inte alla naturligtvis, men en stor del och flera med makt), som hellre säljer många böcker billigt än lite färre dyrt. Och som rear ut nästan nya titlar. Det sa jag i SVT:s Kulturnyheterna. Men skulden ligger också hos bokhandeln som kräver stora rabatter och hos dagligvaruhandeln eller stormarknaderna som säljer böcker med väldigt små marginaler. Det ihop med att de också ofta fått stora rabatter från förlagen gör att de kan sänka priserna rejält vilket skapar en förväntan på billiga böcker hos konsumenten

– vilket i sin tur tvingar den fysiska bokhandeln att sänka priserna på bästsäljare för att kunna konkurrera.

Delvis har nedgången också att göra med bästsäljerismen: att några få titlar säljer mycket (och säljs billigt) och resten säljer väldigt lite, som Jonas Axelsson var inne på i SR:s Kulturnytt.

Men det handlar inte bara om priser. Bokbranschens kris beror också på något helt annat. Bengt Brodins och Kjell Bohlunds senaste analys, Bokmarknaden 2012, visar att många bokhandlare inte tillhandahåller det som kan få folk att betala ett högre pris: personlig service, lokal anknytning och något unikt. De boklådor som är framgångsrika i dag uppvisar just dessa egenskaper. Den strömlinjeformning som framför allt Akademibokhandeln hemfallit åt det senaste decenniet går på tvärs mot detta. Om den nya kedjan inte bryter den trenden och vågar låta de enskilda butikscheferna sätta sin egen personliga prägel (med hjälp från exempelvis Bokhandlareföreningen som just nu arbetar fram ett program kring detta) har jag svårt att se att kedjan överlever. Oavsett hur låga priser man kan sätta.

Powered by Labrador CMS