Tillbaka

Historiskt ­skifte

2015-10-23
av Tove Leffler

Tove Leffler om förlaget som nu ska byta fokus.

I somras blev det känt att prenumerationstjänsten Storytel gick samman med förlaget Massolit. Formellt var det Massolit som köpte Storytel, men inga pengar betalades. I stället fick respektive ägare aktier i varandras bolag. Dessa slogs sedan ihop och i slutänden äger Massolits ägare 4 procent av Storytel, som det nya bolaget heter. Detta värderades vid sammangåendet till 600 miljoner kronor, en summa som starkt ifrågasatts av folk i branschen. 
   Hur kunde två företag som tillsammans omsatte knappt 200 miljoner och där det ena gjorde en förlust på 21 miljoner tillsammans värderas till så mycket? 
   I aktievärlden handlar alla värden om förväntningar och så är det även i det här fallet. Småsparare som hoppas att Storytel ska växa och bli något gigantiskt. I dag värderas Storytel AB till 833 miljoner kronor. 
   Det har varit svårt att veta vad Storytel vill med Massolit, förutom att Jonas Tellander ofta nämner video- och tv-tjänsten Netflix som ett exempel på ett företag som framgångsrikt kontrollerar hela kedjan, vilket Storytel också kan göra. Men nu börjar saker och ting klarna. 
   I det här numret kan vi avslöja att Massolit kommer att skära kraftigt i sin illustrerade fackboksutgivning. Det är ett tydligt fokusskifte och historiskt ur ett branschperspektiv. 
   Ica bokförlag var under många år ett av Sveriges mest framgångsrika förlag för kokböcker, trädgårdsböcker och pysselböcker. Sju sorters kakor (Sveriges mest sålda bakbok) och Rutiga kokboken är två klassiker som fortfarande hamnar på våra årstopplistor, men även på senare år har förlaget haft framgångar med Välkommen hem till Maria Montazami och Bo Hagströms populära Solens mat-kokböcker.
   Förr var Ica bokförlag ett av få förlag som lyckades bra med att sälja den sortens böcker på den utländska marknaden.  
   Nu överger Massolit det som har varit stommen för att snarare satsa på berättelser. 
   Inget konstigt i Massolits val. Storytel ska göra det som de är bra på, även om man kan fundera på om det inte varit enklare att starta ett nytt förlag än att stöpa om ett gammalt förlusttyngt kokboksförlag.