Hotet som kom av sig

Carina Jönsson om HarperCollins etablering.

Publicerad

För två år sedan befann jag mig i Frankfurt när HarperCollins vd, Brian Murray, gick ut med nyheten att förlagshuset skulle etablera sig på 16 marknader samtidigt, genom uppköpet av Harlequin. Den globala strategin var en stor snackis under mässan.

Att ett av världens största förlag skulle göra sitt intåg på den svenska marknaden väckte både fascination och viss oro. En internationell spelare, med stora muskler, på plats i Sverige – det var något branschen aldrig behövt förhålla sig till tidigare.

Det snackades om att förlagen skulle behöva hålla hårt i sina kommersiella författare för att inte förlora dem. Att budgivningar skulle dra iväg. Att de svenska förlagen skulle bli förlorare.

Men det har inte hänt. Ännu.

Under de senaste åren har de svenska förlagen sneglat mot HarperCollins Nordic, som byggt upp sin verksamhet, men ännu har de inte skrämts av jätten. 

HarperCollins nordiska division har haft en blygsam utgivning och har fört en allmänt anonym tillvaro.

På SvB får vi då och då frågor från förlag som undrar vad som egentligen händer där borta på Industrigatan på Kungsholmen i Stockholm.

Vilka jobbar på redaktionen? (Den informationen går inte att finna på HarperCollins Nordics hemsida.) När ska de signa stora författarskap?

Samtidigt har det ryktats om förlagets svårigheter med att ställa om från att endast ha jobbat med Harlequin – som vänder sig till detaljhandel, kiosker, bokklubbar och ges ut digitalt – till att göra böcker som ska säljas i bokhandel. Snabba översättningar, korta redaktörstider och marknadsföring för varje titel har kört slut på de anställda. Personalomsättningen har varit hög. Stämningen tuff.

Den globala strategin har stått och stampat. Endast ett fåtal HarperCollins-författare har lanserats på alla marknader. Kanske inte så konstigt. De flesta författarskap fungerar inte så att man bara kan trycka på utgivningsknappen samtidigt på flera marknader. I stället krävs det oftast att förlag långsamt bygger ett författarskap lokalt. Ett långsiktigt arbete. Mycket resurser. 

Och när HarperCollins ska välja vilka titlar det ska ge ut, som inte ingår i den globala strategin, måste de ta hänsyn till att de ska funka i hela Norden. En knepig ekvation.

Samtidigt har förlaget hela tiden ägarna i USA att rapportera till och få direktiv ifrån.

I det här numret av SvB har vår reporter Sara Djurberg och fotograf Sara Mac Key besökt HarperCollins Nordic för att fråga hur vd Anette Ekström och förlagschef Anna Svedbom ser på etableringen. Mitt under arbetet med reportaget signade HarperCollins Nordic sin första stora svenska stjärna – deckarförfattaren Emelie Schepp. Kanske är det nu HarperCollins Nordic kör i gång på riktigt.

Powered by Labrador CMS