Konkurrensverket sover

  Den 25 september gav Konkurrensverket klartecken till Bonnierförlagens köp av Pocketshop. Verket hävdar i SvB att Pocketshop inte är »riktigt på samma marknad« som Bonnierförlagens övriga verk...

Publicerad

Den 25 september gav Konkurrensverket klartecken till Bonnierförlagens köp av Pocketshop. Verket hävdar i SvB att Pocketshop inte är »riktigt på samma marknad« som Bonnierförlagens övriga verksamhet. 

I nummer 14 av Svensk Bokhandel – den som fanns ute när Konkurrensverket offentliggjorde sitt beslut – skrev vi att endast två av titlarna på Åhléns höstrea kom från andra förlag än Bonniers. 

Åhléns bokhandel drivs som bekant av Bonnier-ägda Pocketgrossisten – ett köp som Konkurrensverket godkände för drygt två år sedan. Enligt Pocketgrossistens vd Thomas Thorhuus var anledningen till att man nästan bara hade Bonniertitlar på årets rea att kampanjer är dyra och att det kan vara effektivt att ta alla titlar från samma förlag, när det är möjligt. 

I det här fallet hade exempelvis Norstedts inte ens fått frågan om de ville vara med och Pocket-grossisten kunde, som försäljnings-direktören Daniel Norling på Norstedts noterade, inte veta hur effektivt ett samarbete med Norstedts hade blivit. 

Agerandet i fallet Åhléns ses som en »enskild åtgärd« som inte hindrar konkurrensen, enligt Maria Ulfvensjö Baltatzis, ansvarig för företagskoncentration på Konkurrensverket.

Konkurrensverket menar att även om man tar in Adlibris i beräkningen får Bonniers inte en dominerande ställning när det kommer till återförsäljarledet. Hur hade de sett på det om man räknat in Åhléns och övriga återförsäljare som Pocketgrossisten är leverantör till och bestämmer urvalet åt? Konkurrensverket verkar också mest ta hänsyn till pris till konsument i sitt beslut, snarare än ett brett utbud. Ett mönster vi känner igen från Department of Justice i USA.

Man kan inte kräva av ett vinstdrivande företag som Bonnierförlagen, med ambitionen att göra stora vinster varje år, att de ska kämpa för mångfald och ett brett utbud av förlag och återförsäljare. Det är inte deras uppgift. 

Det är därför vi har ett konkurrensverk. Deras uppgift är att värna konsumenten och konkurrensen. De ska se till att vissa företag inte växer sig för starka och får för stor kontroll över marknaden. Om de inte gör sitt jobb, då ligger vi illa till. 

Jag undrar vad som krävs för att Konkurrens-verket ska se att »skadeteorierna är relevanta«. 

Powered by Labrador CMS