Tillbaka
2010-02-19

Mats Ahlström: »De har alldeles för lite titlar«

Få varje kund att handla mer, öka titelbredden och försök förhandla ner hyran. Det är några av råden från Mats Ahlström, bokhandlare i Djursholm.

Lars Schmidt

ats Ahlström levererar sina råd från San José i Kalifornien, där han befinner sig på konferens med amerikanska bokhandlareföreningen, ABA.

Som tidigare ägare av bokhandelskedjan Exlibris och sedan 2006 innehavare av Djursholms bokhandel, har Mats Ahlström många idéer om hur en bokhandel ska skötas för att bli lönsam.

Hans första råd till Pia Zvorc och Stephan Jönnå är att arbeta upp summan som varje kund handlar för. 113 kronor är väldigt lågt, menar han. I hans egen butik ligger snittet på 250 kronor.

Med 95 betalande kunder per dag har Ale Bokhandel en stor potential, menar han.

– De behöver inte satsa så mycket på att få in fler kunder, utan på att få upp snittet. Själv har jag bara 30-35 kunder i butiken per dag, men jag säljer för mer än vad de gör.

Mats Ahlströms recept för att öka på varje avslut är att inte fokusera på billiga bästsäljare och pocket, utan på inbundna böcker.

– De har alldeles för lite titlar. De borde ha dubbelt så många, minst 4 500. Jag har 5 000 titlar på halva deras yta, säger han.

Rädslan för att många titlar skulle binda för mycket kapital är överdriven, menar Mats Ahlström. Många titlar behöver inte betyda många exemplar. Ett snitt på 1,2 av varje titel räcker. Bara 20 procent behöver vara tvåor eller treor – resten ska vara ettor.

– Jag tror att de är lite rädda för att kunderna inte vill ha böcker. Men nu har de gått in i detta att vara bokhandlare, då ska de ha mycket böcker!

Däremot ska de ha ett sidosortiment, gärna ett som hänger ihop med papper och kontor.

– De märker vad kunderna frågar efter. Ta in sådant som får kunderna att komma in i butiken.

Han tycker att Pia Zvorc och Stephan Jönnå är kloka som drar ner på utskicken av kataloger. De är alldeles för dyra. Den budgeterade försäljningen för de första tolv månaderna blir svår att nå, tror Mats Ahlström.

– Med den försäljning de haft under hösten – där de sista fyra månaderna brukar stå för nära 50 procent av årets omsättning – blir försäljningen antagligen betydligt lägre än tre miljoner.

Ale Bokhandels hyra på nära 1 700 kronor per kvadratmeter och år är lite hög. Försök få en sänkning, tycker Mats Ahlström.

– »Vi behöver ett år med lägre hyra«, säg det till värden!

 

SvB följer Ale Bokhandel under första året. Läs övriga artiklar i fokuset:

»Vi måste sälja mer«

Det svänger under året


Första delen publicerades i nr 15/09. Den kan du läsa här:
Vem vågar starta en bokhandel?

Fem bokhandlare om tre saker en bokhandlare måste tänka på

2019-05-17

Kartlägger debuten

NÖRDEN: I boken Debutant! skriver sociologen Henrik Fürst om den skön­litterära debuten och dess ställning inom litteraturen. Undersökningen baseras bland annat på Svensk Bokhandels kataloger.

Emma Olsson

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera