Tillbaka

När omdömet klickar

2007-09-14
av SvB
Utgivningen av Maja Lundgrens bok Myggor och tigrar har skadat Albert Bonniers förlags anseende. Omvärlden har fällt sin dom och landets största och mest välrenommerade förlag har fått en stämpel av sensationsmakeri och dåligt omdöme över sig. Välförtjänt skulle jag säga. Hanteringen hittills visar också att förlaget har en otydlig ledning när det smäller. Alternativt att man är ovana vid att bli attackerade så hårt som man blivit den här gången
Utgivningen av Maja Lundgrens bok Myggor och tigrar har skadat Albert Bonniers förlags anseende. Omvärlden har fällt sin dom och landets största och mest välrenommerade förlag har fått en stämpel av sensationsmakeri och dåligt omdöme över sig.
Välförtjänt skulle jag säga. Hanteringen hittills visar också att förlaget har en otydlig ledning när det smäller. Alternativt att man är ovana vid att bli attackerade så hårt som man blivit den här gången. När det började blåsa blev det bokens förläggare Magnus Bergh som gick ut och försvarade beslutet. Det är normalt det naturliga valet. Men den här gången var det inte normalt. Maja Lundgren har i sin bok redovisat hur Magnus Bergh resonerade när han först ville stoppa boken. Så gick han, just han av alla, ut och pratade om censur och Strindbergs exempel som svar till dem som, liksom han själv, ansåg att boken inte borde ha getts ut.

Förlaget kunde ha skickat vem som helst, men inte Magnus Bergh. Även om han ändrade sig i den interna debatten som föregick utgivningsbeslutet så kunde han inte, eller ville inte, redogöra för den intellektuella gången fram till beslut. Kvar blev bilden av en kappvändare.

Det visar på bristande ledarstruktur inom Albert Bonniers förlag. När frågan blir så stor som denna nu blivit så krävs det att chefer tar sitt ansvar. Det är därför man är chef, bland annat.

Bonniers är snara att prata om intellektuell höjd, stringens och vad ni vill när de säljer böcker som innehåller och/eller handlar om detta. Varför inte visa prov på det nu? Varför inte ta en offentlig debatt om frågan och redovisa eventuella felbeslut eller stå fast vid beslutet men ta debatten? Alla nej tack och alla avböjande att svara på frågor blir i sammanhanget en intellektuell kapitulation.

Följden kan mycket väl bli att det sprider sig en rädsla inom Albert Bonniers förlag nästa gång man hamnar nära kanten. Och att nya författare blir fundersamma.
Så ta tag i det här. Våra spalter är öppna.

Ett annat Bonnierägt företag, AdLibris, blev nyligen tillsagda av Konsumentverket att sluta producera annonser som säger att Adlibris är 30-50 procent billigare än bokhandelns cirkapris. Så nu annonserar de att de är 30-50 procent billigare än bokhandelns basprisskala.

En lista som används av få bokhandlare och bara i vissa fall, aldrig på nyheter. Till vem är budskapet riktat? Till konsumenter? De vet inte vad en basprislista är. De fattar ingenting. Jo att Adlibris är fantastiskt billiga.

Men fler och fler kommer att börja fundera. För mig är det här ett affärsmässigt och intellektuellt haveri. Det är ohederligt och skapar ont blod i en liten bransch.
Ta ett råd. Gå och köp er en riktigt bra reklambyrå. Just nu ger ni begreppet reklam dåligt rykte.

Ledaren ur Svensk Bokhandel nr 14, 14/09-07.