Tillbaka

Adlibris säger upp personal

2021-01-28
av Matilda Källén
Foto: Ylva Sundgren

Adlibris säger upp elva tjänster från sin kundservice i Morgongåva. 
”Det känns som att de slänger oss under bussen”, säger en av de berörda till Sala Allehanda.

Tidigare i januari rapporterade Adlibris om en rekordjulhandel med försäljningsökningar på omkring 50 procent. Nu säger man upp elva av de 43 tjänster som utgör personalstyrkan på kundservice i Morgongåva. Beskedet kom på ett möte i förra veckan, skriver Sala Allehanda.

– Det är otroligt dåligt hanterat av Adlibris. Det var vi inte beredda på, vi jobbar på en e-handel och har fullt upp hela tiden. Det känns som att de slänger oss under bussen. En riktig chock. Vi är en liten verksamhet på kundservice och därför blir det en väldigt stor del av oss som tvingas gå, säger en av de uppsagda, som vill vara anonym, till SA.

Linnea Wiklund, HR-chef på Adlibris, säger till SvB att företaget kommer från en period där man haft problem med lönsamheten och att man därför gjort ändringar i sin strategi. 
 
– Vi har renodlat kunderbjudandet och avvecklat sajter vi tidigare drivit. Vi har också förbättrat kvaliteten i våra leveranser. Det har sammantaget gjort att arbetsbehovet på kundservice minskat.
 
Så är fallet trots att försäljningen ökat, menar hon.
 
– Behovet av kundservice är inte lika stort som tidigare, och vi måste hela tiden säkerställa att vi har bemanning för det behov vi har.
 
Adlibris har också, sedan 2018, outsourcat delar av sin kundservice till konsulter i Manilla. De ska enligt Linnea Wiklund inte ersätta fast personal utan framför allt täcka upp för arbetsbortfall, exempelvis sjukdom, men också stärka upp i högsäsong – något som har ifrågasatts av delar av personalen i Morgongåva.
 
– Vår grundbemanning har vi i Morgongåva, och det har vi inga planer på att ändra. Ambitionen är att ha en grundbemanning med fast anställning och så lite konsultlösningar som möjligt, säger Linnea Wiklund.
 
Uppsägningarna kommer mitt under pandemin, som fört med sig en osäker arbetsmarknad. Varför just nu? 
– Oavsett tajming är det alltid tufft med den här typen av förändringar. Vi har med oss att pandemin kan orsaka oro, men oavsett år verkar vi för att ha en lönsam verksamhet, det är vårt ansvar som företag. Då blir en konsekvens att vi måste säkerställa att vi har en bemanning utifrån det behov vi faktiskt har.
 
Just nu pågår förhandlingar med facket. Linnea Wiklund vet inte när de är klara.
 
– Det är en process som vi följer. Vi är måna om att göra det här på ett bra och korrekt sätt.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.