Tillbaka

Adlibris säljer Discshop

2021-10-21
av Kalle Laxgård
Jonas Karlén, vd på Adlibris.
Foto: Juliana Wiklund

Adlibris fortsätter att minska antalet sajter utanför bokvärlden. Nu säljs även film- och spelsajten Discshop som Adlibris ägt sedan 2012.

Discshop grundades 1999 och hade en nettoomsättning på 59 miljoner kronor under fjolåret, med en vinst på 6,5 miljoner.

– Discshop har skänkt mycket glädje till våra kunder genom åren. Men i samband med vår nya strategi, där vårt fokus är på böcker, har vi beslutat att inte genomföra de investeringar som vi bedömer behövs för att fortsätta vara framgångsrika inom segment film och tv-spel, säger Jonas Karlén vd på Adlibris i ett pressmeddelande.

Försäljningen av film och spel i fysisk form har minskat stadigt de senaste åren och för tio år sedan omsatte Discshop mer än dubbelt så mycket.

Köpare av bolaget blir Cdon och överlåtandet sker omgående. Parterna har kommit överens om att inte ange köpesumman.

Sedan 2019 har Adlibris sålt och lagt ner ett flertal sajter, bland annat Yayday, Roliga prylar, Bondeco och Wonderwall. Företaget sköter också Cdon:s bokförsäljning.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.