Tillbaka

AI-teknik ska göra barn till bättre läsare

2021-04-27
av TT/ Litteratur
Foto: Örebro universitet

Kan skolelever förbättra sin läsförståelse med hjälp av artificiell intelligens? Det ska Josefin Karlsson, som nyligen disputerat i pedagogik vid Örebro universitet, ta reda på.

Hennes forskning handlar om kognitiva läsprocesser hos barn och tillsammans med företaget Talkamatic har hon tagit fram "en digital läskompis" som ställer frågor till det läsande barnet om textens ord och innehåll.
Projektet ingår i Örebro universitets satsning på framtidens lärarutbildning och tanken är inte att den nya tekniken ska ersätta den fysiska läraren. Josefin Karlsson beskriver den som ett komplement.
"Den individuella utvecklingen står i förgrunden. Målet är att bidra till inlärningen och att elever får en rik förståelse för text, på djupet. Det är extra viktigt idag, i tider av falsk information och falska nyheter", säger Josefine Karlsson i ett pressmeddelande från universitetet.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.